W lipcu tego roku koleją przewieziono ponad 31,3 mln osób, co oznacza wzrost o prawie 2,7% w zestawieniu rok do roku. To zarazem najwyższa liczba pasażerów kolei odnotowana w lipcu w statystykach Urzędu Transportu Kolejowego w ostatnim dziesięcioleciu.
W lipcu z usług kolei skorzystało ponad 31,3 mln osób. W zestawieniu rok do roku to wzrost o 0,8 mln osób (+2,7%). Wykonana praca przewozowa wyniosła prawie 2,7 mld pasażerokilometrów i była wyższa o 0,1 mld pasażerokilometrów (+2,6%) niż w lipcu 2022 r. Praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie ponad 16,8 mln pociągokilometrów – o prawie 0,6 mln pociągokilometrów więcej (+3,6%) niż przed rokiem. Lipiec 2023 r. w przypadku liczby pasażerów, wartości pracy przewozowej i eksploatacyjnej oznacza najwyższe wartości uzyskane dotychczas w tym miesiącu od 2012 r. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła prawie 86 km i jest to wartość przybliżona do wyniku uzyskanego w lipcu 2022 r.
Lipiec w przewozach pasażerskich, zgodnie z tendencją sezonową był lepszy również w porównaniu do czerwca 2023 r. W zestawieniu miesiąc do miesiąca kolej obsłużyła o prawie 0,1 mln pasażerów więcej (+0,3%), praca przewozowa była o prawie 0,4 mld pasażerokilometrów wyższa (+15,6%), a praca eksploatacyjna wzrosła o ponad 1,2 mln pociągokilometrów (+7,7%). W okresie wakacji wydłuża się również przeciętna długość podróży jaką pokonuje pasażer kolei. W lipcu 2023 r. średnia odległość przejazdu 1 pasażera zwiększyła się o ponad 11 km w porównaniu do czerwca 2023 r , tj. z 74,3 km w czerwcu do 85,6 km w lipcu.
Ogółem od stycznia do lipca tego roku pociągami podróżowało prawie 213 mln osób, wykonano pracę przewozową na poziomie przekraczającym 14,6 mld pasażerokilometrów, a wartość pracy eksploatacyjnej wyniosła prawie 110,3 mln pociągokilometrów.
W porównaniu do analogicznego okresu w 2022 r. nastąpił wzrost o 24,4 mln osób (+12,9%) w liczbie pasażerów, o ponad 1,4 mld pasażerokilometrów (+11%) w pracy przewozowej i o 2,2 mln pociągokilometrów (+2%) w wykonanej pracy eksploatacyjnej.
Udział przewoźników wg liczby pasażerów za okres styczeń-lipiec 2023
przewoźnik | liczba pasażerów |
Polregio | 26,30% |
PKP Intercity | 17,77% |
Koleje Mazowieckie | 16,58% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 11,98% |
Koleje Śląskie | 5,82% |
Koleje Dolnośląskie | 5,05% |
Koleje Wielkopolskie | 4,52% |
SKM Warszawa | 4,06% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,71% |
Koleje Małopolskie | 2,28% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 2,00% |
Arriva RP | 0,70% |
Pozostali/Others | 0,24% |
Udział przewoźników wg pracy przewozowej za okres styczeń-lipiec 2023
przewoźnik | praca przewozowa |
PKP Intercity | 58,11% |
Polregio | 17,24% |
Koleje Mazowieckie | 7,35% |
Koleje Dolnośląskie | 3,66% |
Koleje Śląskie | 3,53% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 3,33% |
Koleje Wielkopolskie | 2,36% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 1,24% |
Koleje Małopolskie | 1,10% |
SKM Warszawa | 0,89% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,43% |
Pozostali/Others | 0,41% |
Arriva RP | 0,35% |
Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-lipiec 2023
przewoźnik | praca eksploatacyjna |
PKP Intercity | 35,09% |
Polregio | 29,06% |
Koleje Mazowieckie | 10,21% |
Koleje Dolnośląskie | 6,17% |
Koleje Wielkopolskie | 4,82% |
Koleje Śląskie | 4,32% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,94% |
Koleje Małopolskie | 1,73% |
SKM Warszawa | 1,58% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 1,55% |
Arriva RP | 1,39% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,75% |
Pozostali/Others | 0,40% |