Mieszkańcy Turku, Międzychodu i Śremu zyskają dogodny dostęp do kolei

Mieszkańcy Turku, Międzychodu i Śremu zyskają dogodny dostęp do kolei

PKP Polskie Linie Kolejowe  podpisały warte łącznie blisko 31 mln zł umowy z wykonawcami dokumentacji projektowych na budowę nowej i rewitalizację niewykorzystywanych obecnie linii kolejowych. Podróżni skorzystają z efektów inwestycji z „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus” w 2029 r.

Podpisane umowy umożliwią przygotowanie dokumentacji projektowej, która określi szczegółowe rozwiązania i wskaże optymalny zakres prac na planowanej do budowy nowej trasie kolejowej Turek – Konin oraz rewitalizowanych liniach Międzychód – Szamotuły i Śrem – Czempiń.

Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus” niweluje wykluczenie komunikacyjne, zwiększając dostępność transportu publicznego. To szczególnie ważne zadanie w takich miastach jak Turek, Międzychód i Śrem, gdzie mieszkańcy pozbawieni są obecnie dostępu do kolei. Dzięki realizacji inwestycji wkrótce zyskają dogodne połączenie – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Podpisane przez umowy na opracowanie dokumentacji dla projektów w ramach programu „Kolej Plus” w Wielkopolsce to kolejny ważny krok dla rozwoju kolei w regionie. Przygotowane projekty wskażą konkretne rozwiązania służące podróżnym w większych i mniejszych miejscowościach, aby przygotować dla mieszkańców możliwie najdogodniejsze przejazdy pociągiem – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

Pociąg na trasie  Turek – Konin.

Między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii kolejowej. Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą 42 minuty, a do Poznania linią Warszawa – Poznań ok. 2h 10 min. Na ok. 38 km trasie możliwe będą przejazdy z prędkością 120 km/h. Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin.

Kolej dojedzie do Międzychodu

Niewykorzystywana od 1995 r. linia Szamotuły – Międzychód (linia nr 368) zapewni przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h. Trasa „włączy się” w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań – Szczecin.

Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Szamotuły Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 6 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Zatom Stary, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).

Między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) na ok. 21 km trasie będzie nowy tor i sieć trakcyjna. Linia, niewykorzystywana od 1995 r., zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań, szacowany jest na ok. 55 min. Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków w Grabianowie i Szołdrach.

PKP Polskie Linie Kolejowe  podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej z „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.” na:  budowę nowej linii Turek – Konin z wykonawcą Multiconsult Polska za ok. 13, 7 mln zł (netto) oraz na rewitalizację trasy Międzychód – Szamotuły z BBF Sp. z o.o. za ok. 7,9 mln zł (netto) i Śrem – Czempiń z Konsorcjum firm Mosty Katowice Sp. z o. o. & Arcadis za ok. 9,7 mln zł (netto). Jednocześnie w umowach przewidziano opcje nadzoru autorskiego, z której zamawiający może skorzystać w trakcie realizacji projektu i już po przygotowywaniu dokumentacji projektowej. Zakończenie prac nad dokumentacją dla wszystkich projektów przewidywane jest w 2026 r., a zakończenie robót budowlanych na przełomie 2028 i 2029 r.

W Wielkopolsce „Program Kolej Plus” obejmuje rewitalizację czterech linii (poza linią Międzychód – Szamotuły także Śrem – Czempiń, Gostyń – Kąkolewo, Czarnków – Wągrowiec) i budowę nowej trasy kolejowej (Konin – Turek). Szacunkowa wartość inwestycji w regionie o łącznej długości ponad 200 km wynosi ok. 2,2 mld zł.