PKP Intercity odebrało ostatnią zmodernizowaną jednostkę ED74

PKP Intercity odebrało ostatnią zmodernizowaną jednostkę ED74

W zakładach PESA Mińsk Mazowiecki zakończył się proces modernizacji 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, czyli popularnych Edyt. Do parku taborowego PKP Intercity dołączył właśnie ostatni pojazd tego typu, który był częścią wartej 274,8 mln zł brutto umowy. To kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy narodowym przewoźnikiem a polskim producentem taboru kolejowego.

PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 z PESA Mińsk Mazowiecki w czerwcu 2019 roku. Pierwsze z pojazdów zaczęły wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku. Podczas modernizacji pojazdy przeszły istotne zmiany, które podniosły standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów.

Już od kilku lat wprowadzamy do PKP Intercity nową jakość, którą przyciąga do podróży koleją kolejne miliony pasażerów. Zakończony projekt modernizacji ED74 jest jednym z wielu dowodów na rozwój polskiej kolei, która staje się bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Zakończenie tego kontraktu bardzo nas cieszy, ponieważ pojazdy zostały odstawione przez poprzednie zarządy PKP Intercity i niszczały m.in. na krakowskim Bieżanowie. Dziś są to nowoczesne jednostki, które cieszą się uznaniem wśród pasażerów narodowego przewoźnika­ – podkreśla Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

W zmodernizowanych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego a pojazdy są również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce jest miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpływa na komfort podróży. Odebrane wcześniej ED74 kursują obecnie na trasach Wrocław – Katowice/Częstochowa – Kielce – Radom – Lublin, Lublin – Kielce – Katowice oraz Lublin – Kielce – Kraków.

Spółka PKP Intercity zainwestowała w nowoczesny tabor już 7 mld zł, a to dopiero początek. Do 2030 roku nakłady sięgną 24,5 mld zł. Realizowane projekty w ramach wielomilionowych umów to szansa na powrót do świetności polskiej kolei, która z roku na rok przewozi coraz więcej pasażerów. Korzystają na tym także zakłady takie jak PESA, które dzięki potężnym zamówieniom też się rozwijają, dają pracę polskim inżynierom i specjalistom oraz wspierają budżet państwa podatkami – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Powrót na tory popularnych Edyt

Pojazdy ED74 zostały wyprodukowane przez PESA Bydgoszcz w latach 2007-2008. Początkowo były eksploatowane przez ówczesne PKP Przewozy Regionalne (aktualnie Polregio). W roku 2009 wszystkie pojazdy trafiły do PKP Intercity. Po wycofaniu z eksploatacji w latach 2014-2016 stacjonowały w Krakowie oraz w Warszawie.

W ramach realizowanej przez nas strategii przyjęliśmy założenie przywracania do ruchu pojazdów znajdujących się już w naszym parku taborowym, jak i kupujemy całkowicie nowe lokomotywy i wagony. Elektryczne zespoły trakcyjne ED74 to przykład konsekwencji naszych działań. W 2016 roku postanowiliśmy, że nie zostawimy tych jednostek, ponieważ należy je zmodernizować i przeznaczyć do ruchu pasażerskiego. Z dzisiejszej perspektywy wiemy, że była to właściwa decyzja. Pojazdy cieszą się dobrą opinią wśród podróżnych pasażerów – podkreśla Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity.

Elektryczne zespoły trakcyjne ED74 wracają teraz na polskie tory dzięki staraniom narodowego przewoźnika, który w 2017 roku zapowiedział chęć modernizacji składów. Proces przygotowania do modernizacji rozpoczął się od dialogu technicznego, mającego na celu wyłonienie wykonawcy. Po zakończeniu tego etapu ofertę przedstawiło konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki (obecnie PESA Mińsk Mazowiecki), a podpisana w 2019 roku umowa pozwoliła narodowemu przewoźnikowi na wywiązanie się z deklaracji. 

Deklarowaliśmy, że nie zostawimy pociągów ED74 i teraz możemy powiedzieć, że osiągnęliśmy cel, który postawialiśmy sobie w 2017 roku. Jako spółka skarbu państwa nie możemy pozwolić sobie na niekorzystanie z wciąż sprawnego taboru, który z pełnym powodzeniem może wozić pasażerów. Zdefiniowane przez nas trasy kursowania dla popularnych Edyt pomogą kontynuować realizację naszej polityki przybliżania kolei dalekobieżnej mniejszym ośrodkom miejskim w Polsce – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.