PKP Intercity odebrało 40 zmodernizowanych wagonów

PKP Intercity odebrało 40 zmodernizowanych wagonów

PKP Intercity odebrało 40 wagonów zmodernizowanych dla przewoźnika przez PESA Bydgoszcz. Tym samym zrealizowana została podstawowa, warta 165 mln zł brutto część podpisanej w 2018 roku umowy. Unowocześnione wagony przewidziane są do kursowania na terenie całej Polski.

Warty 165,5 mln zł brutto kontrakt na modernizację 40 wagonów typu 141A-20 PKP Intercity podpisało z PESA Bydgoszcz w kwietniu 2018 roku. W listopadzie tego samego roku przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzył zamówienie o modernizację kolejnych 20 jednostek. Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 60 wagonów wzrosła wówczas do ponad 248 mln zł brutto. Przekazując PKP Intercity 40 zmodernizowanych pojazdów PESA Bydgoszcz zrealizowała podstawową część kontraktu. Zgodnie z jego postanowieniami pozostałe wagony trafią do przewoźnika do końca drugiego kwartału 2021 roku.

– Bezustannie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna kolej. Dlatego tak cenna jest konsekwencja, z jaką PKP Intercity realizuje swoje inwestycje w nowoczesny tabor. Stale rosnąca jakość usług będzie tym czynnikiem, dzięki któremu pasażerowie będą chętnie wracać na kolej po czasowym spadku zapotrzebowania na podróże spowodowanym epidemią. Ekologiczna kolej ma ambicję stać się środkiem transportu pierwszego wyboru i nowe projekty taborowe to zapewnią – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, producent w ramach kontraktu przeprowadzi także późniejsze przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania.

– Inwestycje realizowane przez PKP Intercity to dobry przykład tego, jak z powodzeniem działać na wielu polach. Nasz narodowy przewoźnik stara się o to, by pasażerom podróżowało się coraz lepiej i wygodniej, co obserwuję korzystając z usług PKP Intercity. Jednocześnie poprzez współpracę z polskimi producentami, takimi jak bydgoska PESA, Spółka wspiera naszą gospodarkę. To bardzo ważne dla nas wszystkich. Ministerstwo Aktywów Państwowych zachęca spółki Skarbu Państwa do podejmowania podobnych, wielostronnie korzystnych inicjatyw, w tym do współpracy z rodzimymi firmami. Oczywiście w ramach rachunku ekonomicznego, a także z zachowaniem najwyższej jakości zamawianych usług czy produktów, a także przepisów o konkurencyjności – dodaje Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych

Polska kolej ze wsparciem unijnych funduszy

Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 79 716 861,21 zł. Łącznie ze środków unijnych
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Komfortowe wagony dla podróżnych w całej Polsce

Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem.

Unowocześnione wagony są przewidziane na trasy:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
  • Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście;
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.;
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

– Kolejne nowoczesne, komfortowe i bezpieczne wagony to następny krok w podnoszeniu jakości podróżowania naszymi pociągami. Zmodernizowane pojazdy będą służyć pasażerom w całej Polsce, a ich liczba w kolejnych miesiącach będzie systematycznie rosnąć wraz z odbiorem kolejnych pojazdów od bydgoskiego producenta  – przekonuje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Harmonijna współpraca z bydgoskim producentem taboru

Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity, a Konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to ponad 540 mln zł brutto.

Już niebawem flotę przewoźnika zaczną również wzmacniać wagony COMBO – wielofunkcyjne, przedziałowe pojazdy o podwyższonym standardzie, modernizowane w ramach kontraktu podpisanego i rozszerzonego w 2018 roku.

– Wagony, które obecnie modernizujemy dla PKP Intercity lub które już przekazaliśmy przewoźnikowi różnią się swoim układem, aby jak najlepiej odpowiadać na różne preferencje i potrzeby podróżnych. Wszystkie je łączy jedno – najwyższa dbałość o wygodę i bezpieczeństwo pasażerów – deklaruje Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

19 mld zł inwestycji w rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.