PKP Intercity rozpoczęło etap odbiorów pierwszych wagonów 175A wyprodukowanych przez H. Cegielski Fabryki Pojazdów Szynowych.
Jak poinformowała Anna Zakrzewska z biura prasowego przewoźnika, PKP Intercity jest w trakcie odbiorów 8 wagonów 175A od producenta – H. Cegielski Fabryki Pojazdów Szynowych.
– Proces ten zakończy się w najbliższych dniach. Szczegółowe informacje dotyczące tras oraz włączenia tych wagonów do składów pociągów przekażemy w najbliższym czasie – dodała Zakrzewska
Produkcja wagonów to realizacja umowy z 2018 r. na dostawę 55 wagonów o wartości 473,5 mln zł brutto. Poznański producent miał dostarczyć 5 wagonów przedziałowych pierwszej klasy, 18 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 7 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 7 wagonów przedziałowych drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
W maju 2019 r. PKP Intercity skorzystało z prawa opcji zamawiając dodatkowo 26 nowych wagonów – 2 przedziałowe pierwszej klasy, 9 przedziałowych, 9 bezprzedziałowych drugiej klasy, 3 bezprzedziałowe drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 3 przedziałowe drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 697,3 mln zł brutto.
W wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony te będą w pełni zgodnie z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności oraz dostosowane do prędkości 200 km/h.
Z nowoczesnych wagonów podróżni będą mogli korzystać w pociągach Express InterCity (EIC) na trasach:
- Warszawa – Kraków,
- Zakopane – Gdynia,
- Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
- Kołobrzeg/Gdynia – Warszawa.
- Warszawa – Zielona Góra – Warszawa
- Warszawa – Szczecin – Warszawa
- Warszawa – Berlin – Warszawa
- Gdynia – Berlin – Gdynia
- Kraków – Berlin – Kraków
- Gdynia/Warszawa – Wiedeń – Warszawa/Gdynia.
Dostawa wszystkich 81 nowych wagonów miała nastąpić w terminie do 48 miesięcy od momentu podpisania umowy. Jednak pandemia COVID-19 wydłuży ten okres o kilka miesięcy.