PKP IC: zielona rewolucja w transporcie musi stale przyspieszać

PKP IC: zielona rewolucja w transporcie musi stale przyspieszać

Przez pierwsze osiem miesięcy 2021 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 394 tysiące ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Wszystko dzięki wyborowi podróży z PKP Intercity zamiast transportu drogowego, co warto podkreślić w obchodzonym 22 września Europejskim Dniu Bez Samochodu. Uczestnicy panelu „Kolej neutralna klimatycznie – czy  w Polsce jest to możliwe?”, który odbył się na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO w Gdańsku byli zgodni, że wynikające ze zmian klimatycznych anomalia pogodowe już wpływają na transport, dlatego zmiany prośrodowiskowe muszą przyspieszać.

Gdyby ponad 21,6 mln osób, które od początku stycznia do końca sierpnia tego roku wybrały podróże pociągami PKP Intercity, zamiast tego wsiadły do samochodów, to emisja dwutlenku węgla do atmosfery byłaby o 394 tysiące ton większa. Co więcej, tegoroczne podróże kolejowe z narodowym przewoźnikiem pozwoliły poczynić o 18% większe oszczędności emisji niż przez ten sam okres rok temu – pasażerów w pociągach było więcej i średnio każdy z nich pokonał w 2021 roku dłuższy dystans.

Wybór pociągu jako środka lokomocji ma duże znaczenie dla środowiska. Kolej charakteryzuje się bowiem ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad  8 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy. Kolej jest zatem najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego.

– Już dzisiaj możemy śmiało mówić o dużym skoku jakościowym i ekologicznym na polskiej kolei. Dobrze przemyślane inwestycje, które są realizowane od kilku lat, w tym program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” przyczyniają się do tego, że Polacy coraz chętniej wybierają podróże koleją. Dzieje się to z korzyścią dla środowiska. Zaczynając od przyjaznych dla środowiska rozwiązań w budowie i modernizacji dworców kolejowych przez PKP S.A., przez rekordowe w historii inwestycje PKP Intercity w nowoczesny tabor i lokomotywy, aż po ofertę dla podróżnych PKP Mobility. Bardzo cieszy to, że nasz narodowy przewoźnik aktywnie działa na tym polu i ma konkretny plan na najbliższe lata – zwracał uwagę Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, podczas panelu „Kolej neutralna klimatycznie – czy w Polsce jest to możliwe?”, odbywającego się na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO w Gdańsku.

Zielona rewolucja tu i teraz

Prawie 30 proc. całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z sektora transportu, z czego 72 proc. z transportu drogowego. Kolej zaś odpowiada jedynie za 0,5 proc. emisji. Negatywny wpływ na środowisko samych samochodów osobowych jest o około 120 razy większy niż kolei. Transformacja sektora jest konieczna, dlatego zrównoważony rozwój transportu to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Jednym z głównych celów dla całego sektora transportowego, w tym pasażerskiego, jest znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Europejski Zielony Ład zakłada, że do 2030 roku rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji CO2,, a do 2050 roku sektor transportu dokona 90 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych.

PKP Intercity na drodze do neutralności klimatycznej

Ekologia stała się jednym z głównych filarów strategii PKP Intercity. Kwestie środowiskowe są niezwykle ważnym czynnikiem decyzyjnym w spółce. Realizując liczne działania na rzecz środowiska, PKP Intercity ma ambicję stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

– Pracujemy nad tym, aby stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Nasze plany zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. Dzięki temu zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie na kolei osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego. Chcemy kolei neutralnej klimatycznie, ponieważ widzimy jak wiele możemy osiągnąć we wspólnej trosce o środowisko. W naszej codziennej działalności coraz częściej obserwujemy, jak gwałtowne zjawiska pogodowe wynikające ze zmian klimatycznych powodują utrudnienia w planowym ruchu pociągów. Dlatego zielona rewolucja w transporcie musi stale przyspieszać – podkreślał Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.

Chcąc szerzyć wśród pasażerów świadomość oddziaływania poszczególnych środków transportu na środowisko, PKP Intercity udostępnia pasażerom informacje nt. śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu innymi środkami transportu.

Mimo niskiego wpływu kolei na środowisko w PKP Intercity trwają prace nad offesetem ekologicznym, który umożliwi pasażerom bezpośredni udział w osiąganiu przez przewoźnika neutralności klimatycznej. To dobrowolna dodatkowa opłata, która w całości będzie przeznaczona na projekty ekologiczne. PKP Intercity planuje realizować nasadzenia drzew wraz z Lasami Państwowymi.

PKP Intercity rozwija również projekty zwiększania efektywności energetycznej, wśród nich obniżania ilości zużywanej energii elektrycznej przez wszystkie pociągi prowadzone z wykorzystaniem trakcji elektrycznej. Ponadto Spółka planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Realizowany obecnie program inwestycyjny PKP Intercity obejmuje przebudowę 17 bocznic kolejowych w całej Polsce z zastosowaniem w nich nowoczesnych rozwiązań, redukujących negatywnych wpływ na środowisko.