Pierwszy przejazd trasą Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych [GALERIA]

Pierwszy przejazd trasą Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych [GALERIA]

Pociągi powróciły na trasę z Wrocławia do Jelcza-Laskowic. W inauguracyjnym przejeździe Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych wzięli udział samorządowcy odpowiedzialni za uruchomienie reaktywowanego po latach połączenia. Nowa linia do regularnego rozkładu pasażerskiego zostanie włączona wraz z nowym rozkładem jazdy od 12 grudnia.

Powstanie kolei aglomeracyjnych na Dolnym Śląsku staje się faktem. Pierwszą obsługiwaną linią będzie nowa linia do Jelcza-Laskowic. Jej uruchomienie pozwoli po raz pierwszy od 20 lat na kolejowe skomunikowanie tej części województwa ze wschodnią częścią Wrocławia.

– Zorganizowaliśmy pierwsze połączenie aglomeracyjne, które w znacznym stopniu odciąży komunikacyjnie Wrocław. Tego oczekiwali mieszkańcy zarówno podwrocławskich gmin jak i samej stolicy Dolnego Śląska. Miesiąc temu dolnośląski sejmik podjął uchwałę w sprawie zorganizowania aglomeracyjnych połączeń kolejowych w regionie, a dziś jedziemy już pociągiem po pierwszej trasie. To pokazuje, że poważnie podchodzimy do wszystkich naszych deklaracji – mówi marszałek Cezary Przybylski.

Według przyjętych zasad, połączenie do końca roku będzie finansowane przez samorząd województwa. Natomiast od stycznia roku 2022 połowę kosztów pokryje województwo, a druga połowa zostanie podzielona pomiędzy samorządy, przez które przechodzi trasa – proporcjonalnie do długości linii w poszczególnych gminach. Zgodnie z umową, we wrześniu przyszłego roku liczba kursów zostanie podwojona do 15 par każdego dnia, co w efekcie umożliwi stworzenie gęstszej siatki połączeń, zwłaszcza  w godzinach szczytu.

– Widzimy ogromne zainteresowanie połączeniami w ramach budowanej przez nas kolei aglomeracyjnej. Kursy z Wrocławia do Jelcza-Laskowic przez Czernicę to pierwsze takie połączenie w regionie, ale na tym oczywiście nie poprzestajemy. Będziemy dalej rozwijać dolnośląską kolej w oparciu o standardowe kursy, ekspresy regionalne i połączenia aglomeracyjne, docelowo tworząc spójną sieć, odpowiadającą potrzebom mieszkańców całego województwa – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – To bardzo ambitny plan, który konsekwentnie, krok po kroku, wcielamy w życie – dodaje.

Nowa trasa to 17 stacji i przystanków, z czego aż 11 jest całkowicie nowych. Koszt remontu linii kolejowej 292 wyniósł w sumie 126 milionów złotych, a 70 milionów pochodziło unijnego dofinansowania. W sumie długość linii wynosi 35 km, a jej trasa przebiega przez tereny trzech gmin: Wrocław, Czernica i Jelcz Laskowice.

– Inauguracyjny przejazd w ramach Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych za nami! To wielki sukces władz województwa i zaangażowanych w powstanie tego projektu samorządów. Dziękuję również panu Zbigniewowi Gzikowi, dyrektorowi Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu za możliwość przejazdu linią 292 – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Koleje Dolnośląskie do obsługi połączeń przeznaczyły nowy tabor hybrydowy. Docelowo linia będzie obsługiwana przez nowe, pięcioczłonowe składy Elf2, które na swój pokład będą mogły zabrać ponad 500 pasażerów. Pierwszy taki pociąg zostanie włączony do obsługi linii do Jelcza-Laskowic we wrześniu 2022 roku.

– Jest to rozwiązanie czasowe, do momentu dostarczenia pierwszych elektrycznych składów przez bydgoską Pesę – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Opóźniona inwestycja

Wznowienie ruchu pasażerskiego na linii  292 było kilka razy przerywane. Zgodnie z podpisaną w połowie listopada 2018 r. umową obejmującą opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych, realizację przewidziano do końca września 2019 r. W sierpnia 2019 r. PKP PLK poinformowały, że na trasie kolejowej z Jelcza, Dobrzykowic i Kowal do Wrocławia ułożono około 70 proc. torów. Zarządca infrastruktury tłumaczył opóźnienie zwiększeniem zakresu inwestycji o przebudowę dwóch mostów, ponieważ stan obiektów można było szczegółowo określić dopiero po rozpoczęciu prac.  Zakończenie prac i udostępnione linii dla ruchu pasażerskiego przewidziano na połowę 2021 roku.

Na początku sierpnia 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniły kursowanie składów towarowych ze stacji Wrocław Swojczyce do Jelcza Miłoszyc i dalej przewidywano, że ruch pasażerski wróci w połowie 2021 r.

W połowie lutego 2021 r. zarządca infrastruktury informował, że roboty koncentrują się na odcinku Wrocław Swojczyce – Wrocław Sołtysowice, a wzdłuż trasy wykonywane jest odwodnienie. Ostatecznie na początku kwietnia 2021 r. inwestor przyznał, że choć zakończyły się prace torowe na ww. odcinku i po nowych torach pojadą pociągi towarowe to pasażerowie z nowych połączeń skorzystają pod koniec roku.

Zgodnie z pierwotnym terminem, inwestycja ma ponad dwa lata opóźnienia.