Newag zaprezentował Impulsa 2 z superkondensatorem

Newag zaprezentował Impulsa 2 z superkondensatorem

Podczas drugiego dnia targów InnoTrans 2022 w Berlinie, Newag zaprezentował hybrydowy Impuls 2 z innowacyjnym urządzeniem do magazynowania energii.  Pojazd będzie kursował na trasie Szczecin – Kołobrzeg, a rozpoznać go można po efektownym malowaniu nawiązującym do barw i symboli Unii Europejskiej.

Impuls z superkondensatorem to jeden z nowoczesnych pociągów zakupionych przez Województwo Zachodniopomorskie. W ramach umowy zawartej z firmą Newag do końca tego roku hybrydowa flota na Pomorzu Zachodnim będzie liczyć 12 pojazdów. Ten, który został wyposażony w superkondensatorowy zasobnik energii, to ósma hybryda z serii. Nazywana jest „europejską” ze względu na efektowną malaturę ze złotymi gwiazdami.

Jak działa superkondensator? Jak ogromna bateria, której ładowanie odbywa się w trakcie hamowania pojazdu. Zgromadzona w zasobniku energia pozwala na rozruch pojazdu do prędkości 50 km/h i pokonanie odcinka o długości do 500 metrów. To pozwala znacząco zmniejszyć hałas podczas postoju oraz odjazdu ze stacji, a przede wszystkim zredukować zużycie paliwa i emisję do atmosfery szkodliwych substancji. Z analiz przeprowadzonych dla niezelektryfikowanego odcinka Goleniów – Kołobrzeg (100 km, 18 stacji) wynika, że dzięki superkondensatorowi oszczędność paliwa osiągnie poziom 17 procent (około 45 litrów).

Przyjmując że pojazd hybrydowy 36WEh z superkondensatorowym zasobnikiem energii wykona na tej trasie siedem pełnych obiegów dziennie – zużycie oleju napędowego zmniejszy się o około 115 000 litrów rocznie. A emisja CO2 zostanie zredukowana o 299 ton.