Newag chce dostarczyć PKP Intercity 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych

Newag chce dostarczyć PKP Intercity 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych

PKP Intercity otworzyło jedyną ofertę w przetargu na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz ze 10-letnim świadczeniem usług utrzymania.

Na sfinansowanie zamówienia przewoźnik chce przeznaczyć 3 367 324 506 zł brutto. Jedyną ofertę w wysokości 3 364 819 857 zł brutto złożył Newag.

Przypomnijmy, że to pierwszy zakup tego typu w historii spółki. Do tej pory zespoły trakcyjne zasilane były jedynie energią elektryczną.

Sukcesywnie realizujemy strategię taborową, w ramach której do 2030 roku wszystkie pojazdy w naszym parku taborowym będą nowe lub zmodernizowane. Kolejnym krokiem w jej realizacji jest zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych, które będą dostosowane do prędkości co najmniej 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h podczas jazdy z wykorzystaniem napędu spalinowego – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

W nowych hybrydowych zespołach trakcyjnych znajdzie się miejsce dla min. 184 osób, z czego 160 z nich będzie w klasie drugiej, a 20 w pierwszej. Dodatkowo pojazdy wyposażone zostaną w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów i w minimum 8 stojaków na rowery. Podróżni na pokładzie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.

Bezpieczną eksploatację zespołów trakcyjnych zapewni system bezpieczeństwa ETCS. Wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa pojazdów obejmie również systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy system alarmowy. Pojazdy będą posiadały także nadajniki GPS, a także system do pomiaru zużycia paliwa i liczniki energii. Zamontowane zostaną w nich silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin.

Nowe jednostki będą jeździć w relacjach krajowych i dzięki nim możliwe będzie uruchomienie połączeń do miejscowości, które dotychczas nie miały dostępu do pociągów dalekobieżnych. Skróceniu ulegnie czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe, ze względu na konieczność zapewnienia dodatkowego czasu na ich wymianę.

Pierwsza jednostka zostanie przekazana narodowemu przewoźnikowi po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem.