Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała ze spółką Olavion umowę o współpracy w zakresie przeprowadzania jazd szkoleniowych dla jej maszynistów z obsługi systemu ETCS zainstalowanego na linii PKM.
Jak zauważa pomorski zarządca infrastruktury, spółka ma nie tylko najdłuższe w kraju doświadczenie w pracy z tym systemem, ale także – jako jedyna linia kolejowa w Polsce – wykorzystuje system GSM-R (będący częścią ETCS) nie tylko do przesyłania danych, lecz również do transmisji głosowej.
Pierwsze jazdy szkoleniowe maszynistów Olavionu odbyły się w nocy z 12 na 13 marca 2024 r. i planowane są – podczas nocnych przerw w ruchu pociągów – regularnie co tydzień aż do końca wakacji.
Przypomnijmy, że ubiegłym roku lokomotywa Olavionu wykonywała na linii PKM jazdy testowe wynikające z aktualizacji systemu ETCS po elektryfikacji PKM i rozbudowie o bajpas kartuski.
ETCS poziomu 2 znajdujący się na linii PKM umożliwia bezpieczne zatrzymanie pociągu przez semaforem wskazującym sygnał „stój” nawet bez ingerencji maszynisty oraz samoistne regulowanie prędkości jazdy zgodnie z warunkami techniczno–ruchowymi panującymi aktualnie na linii.
Dodajmy, że o budowie systemu GSM-R na sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe opowiadał pod koniec lutego na Komisji Infrastruktury Piotr Kubicki, członek Rady Nadzorczej delegowany do pełnienia funkcji członka zarządu PKP PLK