Maszyniści Kolei Słowackich dostaną 260 euro podwyżki w ciągu dwóch lat

Maszyniści Kolei Słowackich dostaną 260 euro podwyżki w ciągu dwóch lat

Koleje Słowackie (ZSSK) podpisały nowy układ zbiorowy z centralą związków zawodowych na lata 2022 i 2023. Dzięki niemu od stycznia 2022 r. wynagrodzenia wszystkich pracowników ZSSK z pensjami taryfowymi wzrosną o 5,53%.

Zgodnie z podpisanym dokumentem, przerwy na posiłek i odpoczynek nie będą wliczane do tygodniowego czasu pracy maszynistów, co przyczyni się do zmniejszenia presji na wymaganą liczbę pracowników na tym stanowisku. W pewnym stopniu zmniejszy to prawdopodobieństwo odwołania pociągów z powodu braku maszynistów. Płaca taryfowa w tym zawodzie wzrośnie w przyszłym roku o 180 euro miesięcznie (2022), od 1 stycznia 2023 roku o kolejne 80 euro.

Przewoźnik zakłada że średnie wynagrodzenie brutto maszynisty wyniesie w 2022 r. ponad 1750 euro (w tym nadgodziny – maks. 400 godzin rocznie).

– Dziękuję wszystkim partnerom za przyjazne podejście. Nie chodzi tylko o maszynistów, choć nasz problem jest tutaj najbardziej widoczny. Chcemy sprawiedliwie wynagradzać każdego z naszych pracowników, ale jednocześnie musimy mądrze obchodzić się z pieniędzmi podatników. Cieszymy się, że dzięki oszczędnościom, dzięki zrozumieniu naszego udziałowca, Ministerstwa Transportu, od 1 stycznia 2022 roku udało nam się podnieść wynagrodzenia wszystkich pracujących pracowników. W styczniu 2023 r. na wszystkich czeka kolejna podwyżka – stwierdził po podpisaniu Roman Koreň, prezes zarządu ZSSK.

ZSSK zatrudnia 5826 pracowników ze średnią pensją (wraz z nadgodzinami) w wysokości 1343 euro. Przeciętne wynagrodzenie pracowników z pensją taryfową (96% w ZSSK) wzrośnie o 5,53% (średnio o 72 euro). Od 1 stycznia 2023 r. przeciętne wynagrodzenie tych pracowników wzrośnie do 1413 euro, czyli o kolejne 2,98%.

Najważniejsze elementy umowy:

  • Podwyżka płac jest uzgadniana na kolejne dwa lata, jest to narzędzie stabilizacji pracowników
  • Zmiany godzin pracy, przez które pracodawca nabywa brakującą zdolność, zwłaszcza w zawodzie maszynista
  • Zachowanie wszystkich korzyści wynikających z poprzedniego układu zbiorowego
Od 12 grudnia 2021 r. ZSSK obsługuje średnio 1631 pociągów dziennie, z czego 2 to pociągi IC, 250 to inne pociągi dalekobieżne, a 1379 to połączenia regionalne i podmiejskie. Zatrzymuje się na 726 stacjach i przystankach, kursuje na 2935 kilometrach linii na Słowacji.