Na linię z Łodzi do Kutna wróciły pociągi

Na linię z Łodzi do Kutna wróciły pociągi

Od 23 grudnia 2021 r. zmodernizowaną trasą z Łodzi do Kutna jeżdżą pociągi. Pasażerowie korzystają z wygodnych peronów w Zgierzu, Ozorkowie, Sierpowie i Łęczycy. Krótszą ok. 10 minut podróż zapewniają przebudowane odcinki Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad pół miliarda złotych finansowane są z budżetu i RPO woj. łódzkiego.

Przed świętami, 23 grudnia na odcinek Zgierz – Ozorków – Łęczyca – Kutno, wróciły pociągi regionalne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od stycznia zaplanowano połączenia dalekobieżne m.in. do Bielska Białej, Bydgoszczy, Zakopanego, Gdyni.

– Zwiększamy zasięgi komunikacyjne i poprawiamy komunikację w regionie. Inwestycje w połączenia kolejowe są jednym z naszych priorytetowych działań.Mieszkańcom dajemy możliwość szybszego przejazdu – czas podróży pomiędzy Zgierzem a Ozorkowem skróci się o 10 minut. Tabor, którym podróżują pasażerowie jest nowoczesny a bilety tańsze  – powiedział Grzegorz Schreiber, Marszałek Województwa Łódzkiego.

Marszałek na konferencji prasowej zaapelował a do samorządowców, żeby w ślad za podjętymi działaniami zadbano o infrastrukturę, ułatwiającą mieszkańcom korzystanie z pociągów – lepszy dojazd komunikacji miejskiej i rozbudowane parkingi.

– Efektem inwestycji  prowadzonych na linii Łódź – Kutno jest poprawa dostępu i zwiększenie atrakcyjność kolei w województwie łódzkim. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują możliwości oraz środki unijne i budżetowe, by rozwój polaczeń kolejowych i transport towarów koleją stawały się coraz bardziej efektywne  – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Podróżni korzystają z nowych, wyższych peronów na stacjach Ozorków i Łęczyca oraz przystankach Sierpów i Zgierz Północ. Perony zostały wyposażone w wiaty i ławki, przygotowano też czytelne oznakowanie, które ułatwi orientację. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się skorzystają z pochylni. Ułożono również nawierzchnię ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowano nowe oświetleniowe i nagłośnienie. Na potrzeby rowerzystów ustawione zostały stojaki rowerowe.

Na przystanku Zgierz Północ jest nowa mijanka. Takie rozwiązanie  zwiększyło przepustowość trasy i umożliwia przejazd większej liczby pociągów. Dodatkowy peron nr 2, przygotowany został z myślą o wszystkich podróżnych.

Sprawne przejazdy między Zgierzem i Łęczycą zapewnia nowe Lokalne Centrum Sterowania w Zgierzu, wyposażone w komputerowe urządzenia. Zamontowane zostały m.in. urządzenia zdalnej kontroli rozjazdów oraz sterowania sygnalizacją na przejazdach kolejowo-drogowych.

Dla lepszych podróży z Łodzi do Kutna

Atrakcyjne podróże i przewozy towarów koleją na trasie Łódź Kaliska – Zgierz – Ozorków – Łęczyca – Kutno zapewnia przebudowa łącznie ok. 70 km torów i sieci trakcyjnej, wymiana ponad 70 rozjazdów oraz remont 10 mostów i 7 wiaduktów. Wzrost poziomu bezpieczeństwa przyniesie modernizacja 27 przejazdów kolejowo-drogowych i montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem.

By zapewnić sprawną komunikację kolejową na linii Łódź – Kutno prace objęły 3 odcinki: Łódź Kaliska – Zgierz (o wartości ok. 229 mln zł netto, finansowanie ze środków budżetowych), Zgierz – Ozorków (ok. 172,8 mln netto, współfinansowanie w 85 procentach ze środków RPO woj. łódzkiego) i Ozorków – Łęczyca (ok. 129,5 mln zł netto, finansowanie ze środków budżetowych).

Zmodernizowane zostały stacje Łódź Żabieniec i Zgierz. Na stacji Zgierz podróżni mają do dyspozycji trzy perony oraz nowe przejście podziemne z windami, na Łodzi Żabieńcu – dwa perony oraz nowe windy w odnowionym przejściu podziemnym. Na linii Łódź Kaliska – Zgierz wymienione zostały tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Przebudowywano wiadukty kolejowe w Zgierzu. Od połowy 2021 roku ruch pociągów odbywa się po dwóch zmodernizowanych torach.