M. Panfil: planujemy zakup dodatkowych pociągów

M. Panfil: planujemy zakup dodatkowych pociągów

Gościem Radia Bogoria był Michał Panfil, prezesem Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W rozmowie z Mieczysławem Osiadaczem opowiedział m.in. o budowie nowego toru, przychylności samorządu województwa oraz inwestycjach w tabor. Kilka fragmentów przytoczyliśmy poniżej:

O przewozach w 2022 r.

Prezes spółki powiedział, że w 2022 r.  Warszawska Kolej Dojazdowa przewiozła 6,7 mln pasażerów

To jest około 1,9 mln więcej niż w roku 2021 i to pomimo  ograniczeń w ruch pociągów czy wprowadzeniu komunikacji zastępczej. Również bardzo pozytywna informacja dotyczy punktualności tych przewozów. Spółka WKD po dziewięciu miesiącach zajmuje pierwsze miejsce w punktualności ruchu pociągów pasażerskich na 16 wszystkich spółek, które rejestrowane są przez UTK – zauważył Panfil

O inwestycjach w infrastrukturę

Z przyjemnością muszę powiedzieć, że budowa drugiego toru  jest realizowana w sposób zgodny z harmonogramem. Chcielibyśmy na początku lutego otworzyć stację Grodzisk Mazowiecki Radońska dla pasażerów, a następnie rozpoczniemy modernizację obecnego toru. Mamy jeszcze drugą inwestycję, czyli przebudowę Warszawy Zachodniej.  Najprawdopodobniej w marcu będzie zamknięty tor od Warszawy Zachodniej do Warszawy Śródmieścia i nasze pociągi będą kończyły bieg na stacji Warszawa Reduta Ordona – poinformował prezes WKD

Dzięki podpisanej umowie z SKM Warszawa i Kolejami Mazowieckimi pasażerowi WuKaDki będą mogli przesiąść się na przystanku Warszawa Al. Jerozolimskie do innych pociągów, aby konturować podróż. Spółka planuje również utworzenie dwóch tymczasowych posterunków gdzie dyżurni będą obsługiwali rozjazdy w sposób ręczny. Jeden powstanie na stacji Grodzisk Maz. Radońska a drugi w pobliżu przystanku Warszawa Reduta Ordona.

Takie rozwiązanie pozwoli dojechać jednym torem, zmienić kierunek jazdy i wrócić drugim torem. Tym sposobem postaramy się minimalizować ograniczenia w ruchu pociągu – dodał Panfil.

O relacjach z samorządem

Prezes Panfil powiedział na antenie Radia Bogoria, że w dniu 10 stycznia 2023 r. przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego i zarząd spółki WKD podpisali umowę roczną zapewniającą środki na bieżący rok.

Mogę zdradzić, że jest to kwota sięgająca ponad 18 mln więcej niż w roku poprzednim, który był rekordowy, czyli na chwilę obecną mamy zabezpieczone finansowe – zaznaczył.

O maszynistach

Prezes przewoźnika przyznał, że nie może myśleć tylko o tym co się dzieje tu i teraz, ale myśli już co będzie za 2-3 lata.

Planujemy uruchomienie dodatkowego kursu maszynistów ponieważ pociągów będzie coraz więcej, a maszynistów raczej będzie ubywać niż przybywać. Sam proces szkolenia jest długi, więc w tym roku również planuję utworzenie takiego kursu po raz trzeci we własnym zakresie, żeby wyszkolić tych pracowników.

O taborze

Michał Panfil przyznał, że po zakończeniu budowy drugiego toru, w strategii spółki, strategii województwa jest zakup dodatkowych pociągów.

Nie po to chcieliśmy budować drugi tor bo tak jest łatwiej. Trzeba dodatkowo trzy pociągi dokupić i wtedy wzmocnimy ruch pociągów pomiędzy Grodziskiem a Warszawa – stwierdził.

Dodał, że na pokładzie wszystkich pociągów zostaną uruchomione nowe automaty biletowe, które zapewniają możliwość nabycia dowolnego rodzaju biletu zarówno jednorazowego i okresowego w pociągu czyli coś o co żeśmy też mówili obiecali że chcemy zrobić a to już jest faktem 

O wymienię dotychczasowych szyn

Moją ambicją jest, żeby uzyskać jeszcze dodatkowe środki rządowe na wymianę szyn – przyznał.

Jak tłumaczy Michał Panfil, niektóre szyny pomiędzy Komorowem a Warszawą są bardzo leciwe i niektóre pochodzą z 1975 r.

Szyny zmieniają swoją geometrię, czasowo można je podszlifować ale niestety będziemy musieli rozpocząć kolejną wymianę. Mam zapewnienie pana ministra, że 25 mln zł spółka otrzyma od strony rządowej na wymianę również tych szyn.

Na koniec rozmowy z Mieczysławem Osiadaczem, z okazji nowego roku 2023 prezes Panfil złożył życzenia zarówno swoim pasażerom jak i pracownikom.