Jak już informowaliśmy, pod koniec października wodorowa lokomotywa manewrowa SM42-6Dn wyprodukowana przez Pesę Bydgoszcz trafiła na testy na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Co prawda, na początku listopada pojazd jeździł już na pętli ale dopiero po długim weekendzie zaczęło się prawdziwe testowanie.
Na teren obiektu w Żmigrodzie przyjechała specjalna naczepa ze zbiornikami wodoru oraz niezbędną aparaturą do tankowania tego paliwa.
Nasz współpracownik obserwował w środę jak przebiega proces tankowania, uruchamiania silnika oraz przejazd na pętli toru doświadczalnego.
Lokomotywa SM42-6Dn 001 jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.Lokomotywa ma zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, więc może ciągną składy do nawet 3200 ton.
Pojazd został również wyposażony w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód.
Przypomnijmy, że podczas odbywających się pod koniec września w Berlinie Międzynarodowych Targach Kolejowych Innotrans 2022 PKN ORLEN i PESA podpisały porozumienie, na mocy którego spółki będą w ramach konsorcjum wspólnie przygotowywać dla przewoźników kolejowych ofertę obejmującą dostawy taboru wraz dostawami wodoru i rozwiązaniami umożliwiającymi tankowanie pojazdów.