Kujawsko-pomorskie: 300 pociągów codziennie na torach

Kujawsko-pomorskie: 300 pociągów codziennie na torach

Marszałek Piotr Całbecki przedstawił informacje dotyczące wchodzącego w życie 11 grudnia rozkładu jazdy pociągów 2022/2023. Podkreślił, że ogłoszona siatka połączeń będzie jeszcze dopracowywana i uzupełniana. Pasażerskie połączenia regionalne w Kujawsko-Pomorskiem będą obsługiwać, tak jak dotychczas, Arriva RP i Polregio, z którymi samorząd województwa zawarł umowy na najbliższe 8 lat.

Cieszy nas coraz większa liczba mieszkańców regionu, którzy wybierają kolej regionalną jako środek lokomocji w lokalnych dojazdach. Mam nadzieję, że ten trend będzie się nadal utrzymywał. Z myślą o nim, i z myślą o potrzebach lokalnych społeczności, unowocześniamy tabor, utrzymujemy niskie ceny biletów i konsekwentnie zabiegamy o jak najlepszą siatkę połączeń. Mamy obecnie czasy, kiedy publiczny kolejowy transport pasażerski cieszy się coraz większym zainteresowaniem – i musimy zrobić wszystko, by tego potencjału nie zmarnować – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.  

Podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami gospodarz województwa wyjaśnił, że mimo długich i intensywnych negocjacji niestety nie udało się nam utrzymać w nowym rozkładzie obecnej liczby bezpośrednich połączeń do Poznania. Jest to związane z tym, że województwo wielkopolskie ogłosiło swój rozkład jazdy jeszcze zanim doszło do rozstrzygnięcia naszego przetargu kolejowego. Mamy jednak zapewnienie naszych partnerów z Wielkopolski, że od czerwca połączenia zostaną, ku satysfakcji podróżnych, przywrócone.

Utrzymanie wszystkich połączeń w rozkładzie jazdy pociągów 2022/2023 (od grudnia do grudnia) będzie nas kosztowało 210 600 tys. złotych. Na tę sumę składają się roczne wartości kontraktów z Arrivą i Polregio (odpowiednio ( 74 400 tys. i 96 200 tys. złotych) oraz 40-milionowy koszt dostępu do infrastruktury kolejowej. Na tory  w regionie wyjedzie codziennie 300 pociągów, które przejadą łącznie w ciągu roku 5,5 miliona kilometrów.

W dzisiejszej konferencji prasowej marszałka województwa uczestniczyli też członek zarządu województwa Aneta Jędrzejewska, reprezentujący Arrivę wiceprezesi spółki Dominika Żelazek i Marcin Polewicz, naczelnik Grażyna Dalak-Ożóg z Polregio oraz dyrektor Agnieszka Brzezińska i wicedyrektor Wiktor Plesiński z marszałkowskiego Departamentu Transportu. W wypowiedziach wszyscy podkreślali, że ośmioletnie kontrakty przewozowe pozwalają na planowanie skoordynowanej sieci połączeń (uwzględniającej także transport autobusowy) i kolejnych inwestycji taborowych.