KSK we Wrocławiu zaprasza na unikatową wystawę

KSK we Wrocławiu zaprasza na unikatową wystawę

Z okazji 180-lecia kolei na ziemiach polskich wyjątkowego jubileuszu Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu organizuje unikalną wystawę, która odbędzie się 21 maja 2022 we Wrocławiu, przy peronie 6 dworca głównego, w godzinach 10:00 – 18:00.. Druga część wystawy odbędzie się w dniach 28 i 29 maja w Oławie. Wstęp na wystawe jest bezpłatny.

Co jest wyjątkowego w kolejowej historii Wrocławia oraz Dolnego Śląska? Co wyróżnia region na kolejowej mapie kraju? Jakie ciekawostki i tajemnice wiążą się z koleją w tym okresie? To trzy pytania jakie można zadać aby nakierować mieszkańców zarówno stolicy Dolnego Śląska jak i wszystkich pozostałych odbiorców do zaprezentowania wielowątkowej i bogatej historii wrocławskiego węzła kolejowego. Przygotowana ekspozycja wraz z oprowadzaniem przewodnika jest zorganizowana tematycznie na tę szczególną okoliczność

Program wystawy

  • pokaz strojów z przełomu wieku XIX i XX, zorganizowany przez zaproszoną grupę rekonstrukcyjną
  • wystawa fotografii archiwalnych m.in. ze zbiorów członków klubu
  • wystawa zdjęć klubowej fotograf Barbary Zegarlickiej pt.: „Ludzki wymiar ratowania zabytków kolejnictwa”.

Tabor kolejowy

„Fiat jak żywy” – SU45-079 (1973r.) – w rok po jubileuszu 30 – lecia klubu lokomotywa pomyślnie przeszła jazdy próbne i otrzymała odpowiednie świadectwa dopuszczające do ruchu. Będzie chwilami obecna na wystawie. Tego dnia poprowadzi pociągi specjalne „Giganci” w rejonie węzła wrocławskiego. Szczegóły

Spalinowozy SU45/SP45 były pierwszymi liniowymi lokomotywami 6 – osiowymi budowanymi w Polsce po drugiej wojnie św. Zapisały się także w kolejowej historii wrocławskiego węzła i Dolnego Śląska. Przewidziana do prowadzenia pociągów muzealnych i turystycznych. SU45 – 079 wzięła udział w zdjęciach do filmu w reżyserii Jana Holoubka pt.: „Sobowtór”, 21 marca bieżącego roku. Obecnie jedyny czynny w Polsce „Fiat” w klasycznym, zielonym malowaniu

„Mały a potrzebny” – Ls60-356. To spalinowóz manewrowy, drugi taki budowany w kraju po roku 1945. Ls60 były rozwinięciem pierwszej powojennej serii spalinowych lokomotyw manewrowych Ls40 przeznaczonych do pracy w przemyśle. W ostatnich miesiącach dzięki zaangażowaniu członków stowarzyszenia Ls60 – 356 przeszła renowację, podczas której lokomotywie przywrócono historyczne malowanie. Lata budowy serii: 1961 – 1971.

WM-10 – drezyna inspekcyjna. Przeznaczona do inspekcji torów kolejowych. Niegdyś pojazdy i tej serii stanowiły element codzienności w rejonie wrocławskiego węzła kolejowego. Dzięki staraniu klubu przeszła w bieżącym roku remont. Przywrócono jej sprawność techniczną i malowanie z epoki.

SM30-507 (1958r.) – spalinowóz nazywany w żargonie „skrzyżowaniem czołgu T-34 z tramwajem” ze względu na rodzaj zastosowanego napędu. Prototyp zbudowano w 1956 roku i zaprezentowano na Targach Poznańskich. Lokomotywa SM30-507 w historycznych barwach, dzięki pracy członków stowarzyszenia wyremontowana i przywrócona do ruchu. Używana do obsługi pociągów „retro”

SM30-662 (1964r.) – otrzymana przez stowarzyszenie od Wojska Polskiego. Dzięki wielu godzinom pracy członków klubu, wyremontowana i przywrócona do ruchu. Ukazana w charakterystycznym oliwkowym malowaniu jakie stosowano na tych lokomotywach od 1980 roku

EP05-22 (1961r.) – zasłużony Świadek Historii, mimowolny uczestnik wydarzeń strajkowych w „Ursusie”, w czerwcu 1976 roku. Odrestaurowany dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu oraz darczyńców. Klub przewiduje całkowicie przywrócić do ruchu ten elektrowóz, w żargonie zwany „Czechem” – pierwsze jako EU05 trafiły na PKP z zakładów Skoda w 1961 roku. EP05 – 22 prowadził również w latach Polski Ludowej słynny ekspres „Odra” z Wrocławia do Warszawy.

Wagon BCi28 z 1928 roku z zabudowanym bufetem. Podczas wystawy można zakupić ciepłe oraz zimne napoje.

Na okoliczność wystawy wzbogacono ilość historycznych elementów dekoracyjnych wnętrz pojazdów trakcyjnych, w jakie wyposażali je w latach służby maszyniści. Uwaga, niektóre z nich przeznaczone dla osób dorosłych.

Wagon kinowy – kryty wagon towarowy budowy włoskiej z 1928 roku. Z okazji jubileuszu 180-lecia we wnętrzu będzie wyświetlany film związany z tematyką wystawy i projektem utworzenia przez klub Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa. Ekspozycja będzie jednocześnie formą prezentacji, która ma na celu ukazać charakter przyszłego muzeum.

Inne wagony z kolekcji stowarzyszenia lub pojazdy trakcyjne.

Możliwość zwiedzania wystawy z przewodnikiem. Przejścia będą się zaczynały z następującym grafikiem: 10:30, 11:20, 12:10, 12:50, 13:25, 14:05, 14:45, 15:35, 16:20, 17:10. Ścieżka oprowadzania tematycznie przygotowana pod kątem jubileuszu. Organizator zastrzega, że, godziny oprowadzania mogą ulegać nieznacznym przesunięciom.

Dzięki współpracy z Łużyckim Klubem Parowozowym podczas trwania wystawy na dworzec wjedzie pociąg prowadzony parowozem 01 0509 – 6, z niemieckimi wagonami z lat 70.

Podczas wystawy można będzie nabyć kolejowe gadżety:

  • puzzle (nowość)
  • plakaty
  • pocztówki
  • koszulki
  • podstawki pod kufel

Dochód ze sprzedaży pamiątek zostanie przeznaczony na remont zabytkowego taboru stowarzyszenia.