KŚ o nowych pociągach, ofercie Metro czy eko-drivingu

KŚ o nowych pociągach, ofercie Metro czy eko-drivingu

17 i 20 marca 023 r. zostały ogłoszone dwa przetargi na nowe pojazdy Kolei Śląskich. Pierwszy (na zakup 3 pojazdów, z opcją nabycia 2 dodatkowych) to postępowanie przetargowe Kolei Śląskich. Drugi (22 jednostki oraz opcjonalnie 8) to przetarg realizowany przez przewoźnika dla województwa śląskiego.

Zamówienie dotyczy pociągów czteroczłonowych, które mają być dostarczone do regionalnego przewoźnika w latach 2026-2027.

Zwiększenie liczby taboru pozwoli na rozwój siatki połączeń oraz płynną wymianę pojazdów EN57 AKŚ, których czas eksploatacji powoli się kończy. Dzięki nowym zakupom będzie możliwe i lepsze przygotowanie oferty przewozowej (częstsze i równomierne odjazdy), jak i optymalne dostosowanie wielkości składu do frekwencji podróżnych – mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich.

Oferta specjalna Metro

Koleje Śląskie, w odpowiedzi na sugestie podróżnych, wprowadzają pilotażowo ofertę specjalną Metro. Od 1 kwietnia 2023 r. każdy pasażer będzie miał możliwość kupienia biletu jednorazowego za 1 zł, na podstawie którego może podróżować między sąsiadującymi stacjami w Tychach, wzdłuż trasy: Tychy Lodowisko – Tychy Grota Roweckiego – Tychy Aleja Bielska – Tychy Zachodnie – Tychy – Tychy Żwaków.

Idea przejazdu jednego przystanku za jeden złoty to pomysł na wprowadzenie rozwiązań znanych z miast, w których funkcjonuje na dużą skalę metro, a pasażerowie przemieszczają się głównie do najbliższej stacji. Krótki przejazd w bardzo atrakcyjnej cenie to rozwiązanie, które będziemy testować do końca czerwca 2023 r. Oczywiście nie wykluczamy objęcia pilotażem innych miast. Prosimy zatem podróżnych, by jak najczęściej korzystali z tego jednoprzystankowego przejazdu pociągiem i tym samym potwierdzili zainteresowanie ofertą Metro – mówi Aldona Węgrzynowicz, rzeczniczka Kolei Śląskich.

SENSUM do eko-drivingu

Koleje Śląskie do końca marca 2023 r. testują aplikację SENSUM. To oprogramowanie, które znacząco usprawnia prowadzenie pojazdu i umożliwia oszczędzanie energii. W pierwszej fazie maszyniści przejechali z SENSUM łącznie ponad 200 godzin. System rozwija PKP Energetyka przy współpracy z inżynierami z firmy REDS.

Jesteśmy firmą na wskroś ekologiczną, dlatego szukamy rozwiązań, które realnie, namacalnie wpływają na ochronę środowiska. Oszczędności w rachunkach za prąd to też bardzo istotna kwestia, zwłaszcza przy obecnej trudnej sytuacji gospodarczej. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom informatycznym, analizującym w czasie rzeczywistym warunki na szlaku i pozwalającym do nich dobrać optymalną prędkość, oceniamy, że możemy zaoszczędzić do 15% energii trakcyjnej na każdym przejeździe. A to pośrednio przekłada się także na atrakcyjność oferty biletowej przewoźnika. – dodaje Zaremba.

Wdrożenie SENSUM w skali całego sektora kolejowego umożliwi wygenerowanie oszczędności zużycia energii elektrycznej na poziomie 400 GWh, a więc tyle, ile potrzeba do zasilenia 20 tys. gospodarstw domowych przez 10 lat, oraz redukcję emisji CO2 o 320.000 ton (tyle pochłania rocznie Puszcza Białowieska). Ten innowacyjny system wspierający ekonomiczną i ekologiczną jazdę testowali dotąd maszyniści z Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od marca 2023 r. dołączyły do nich Koleje Śląskie i Wielkopolskie. Projekt realizowany jest w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

Bilety KŚ w biletomacie na stacji Kraków Główny

 Od 10 marca 2023 r. w wideomacie zlokalizowanym na stacji Kraków Główny można kupić bilety Kolei Śląskich. Jest to zarówno bardzo nowoczesna możliwość zakupu biletu, jak i znaczące udogodnienie dla osób z niepełnosprawnością. Obserwujemy obecnie zainteresowanie korzystaniem z urządzenia w Krakowie, a następnie rozważymy, wraz z partnerem (firmą AVISTA sp. z o.o.), zakres wykorzystania tej formy sprzedaży na terenie województwa śląskiego. – uzupełnia A. Węgrzynowicz.

Wideomat o oznaczeniu JOY TM 320AV to biletomat wyposażony w 32-calowy ekran. Urządzenie zostało zaprojektowane do samodzielnego kupna biletów kolejowych, w celu zwiększenia przepływu klientów oraz poprawienia komfortu i szybkości sprzedaży biletów. Automat został zaprojektowany w taki sposób, żeby wszystkie elementy służące do dokonania zakupu biletu były dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Dodatkowo, urządzenie wyposażone zostało w przycisk „Call Center”, który wywołuje połączenie klienta z centrum obsługi i wsparcia podróżnych w trybie telekonferencyjnym. Jednocześnie umożliwia kupno biletu osobom niewidomym lub niedowidzącym z wykorzystaniem obsługi głosowej (telekonferencyjnej).