Do zakończenia dostawy 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED160 dla PKP Intercity pozostało zaledwie kilka tygodni.
Marta Jarosińska, dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu w Stadler Polska, poinformowała „Kolejowy Portal”, że pojazd numer 10 jest już gotowy, a obecnie trwają ostatnie jazdy testowe w ramach procesu odbioru. Dodatkowo, pojazdy numer 11 i 12 są obecnie w trakcie uruchamiania.
Przypomnijmy, że PKP Intercity odebrało dwa z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT w połowie września. Choć planowano, że jednostki te rozpoczną przewożenie pasażerów pod koniec października, niestety problemy związane z taborowym wyposażeniem wymusiły pewne zmiany w harmonogramie. We wtorek, 11 października 2022 roku, pojazd ED160-022 obsługiwał połączenie IC Karłowicz, poranny IC 13112 relacji Warszawa Wsch. – Kraków Gł., a wieczorem 31112 relacji Kraków Gł. – Warszawa Wsch. Z powodu niedostatecznego przeszkolenia personelu, część usług była niedostępna dla pasażerów, w tym obszar WARS.
Oficjalny debiut miał miejsce 29 października 2022 roku. Jednostka ED160-021 obsługiwała wówczas połączenie IC „Reymont” relacji Łódź Fabr. – Kraków Gł., a następnie IC „Kolberg” z Krakowa do Olsztyna, oraz wieczorne połączenie IC „Warmia” relacji Olsztyn Gł. – Kraków Gł.
Do czerwca 2023 roku, PKP Intercity odebrało sześć z 12 zamówionych EZT-ów, a do końca września przewoźnik przyjął kolejne trzy pojazdy.
Realizacja dostawy składów mocno opóźniła się w porównaniu z pierwotnym planem. Zgodnie z umową podpisaną w sierpniu 2019 roku, pierwsze dwa FLIRTy miały być dostarczone w ciągu 18 miesięcy (do lutego 2021 roku). Ostatecznie jednak trafiły one do przewoźnika po 37 miesiącach. Na tak znaczne opóźnienie wpłynęły niewątpliwie trudności związane z pandemią COVID-19, która przyczyniła się do problemów z dostawą niektórych komponentów. Warto również dodać, że pojazdy FLIRT z tego nowego zamówienia są homologowane zgodnie z najnowszymi normami TSI, co oznacza, że posiadają większą toaletę dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto, są wyposażone w pokładowy system ETCS Guardia. Pasażerowie mają również do dyspozycji nowe fotele pasażerskie oraz nowy system informacji pasażerskiej.
W ramach wartego ponad 1 miliard złotych kontraktu, Stadler Polska będzie także zapewniać usługi utrzymania technicznego floty przez okres 15 lat.”