Kontrakt na dostawę 12 pojazdów FLIRT dla PKP Intercity zbliża się do końca

Kontrakt na dostawę 12 pojazdów FLIRT dla PKP Intercity zbliża się do końca

Do zakończenia dostawy 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED160 dla PKP Intercity pozostało zaledwie kilka tygodni.

Marta Jarosińska, dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu w Stadler Polska, poinformowała „Kolejowy Portal”, że pojazd numer 10 jest już gotowy, a obecnie trwają ostatnie jazdy testowe w ramach procesu odbioru. Dodatkowo, pojazdy numer 11 i 12 są obecnie w trakcie uruchamiania.

Przypomnijmy, że PKP Intercity odebrało dwa z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT w połowie września. Choć planowano, że jednostki te rozpoczną przewożenie pasażerów pod koniec października, niestety problemy związane z taborowym wyposażeniem wymusiły pewne zmiany w harmonogramie. We wtorek, 11 października 2022 roku, pojazd ED160-022 obsługiwał połączenie IC Karłowicz, poranny IC 13112 relacji Warszawa Wsch. – Kraków Gł., a wieczorem 31112 relacji Kraków Gł. – Warszawa Wsch. Z powodu niedostatecznego przeszkolenia personelu, część usług była niedostępna dla pasażerów, w tym obszar WARS.

Oficjalny debiut miał miejsce 29 października 2022 roku. Jednostka ED160-021 obsługiwała wówczas połączenie IC „Reymont” relacji Łódź Fabr. – Kraków Gł., a następnie IC „Kolberg” z Krakowa do Olsztyna, oraz wieczorne połączenie IC „Warmia” relacji Olsztyn Gł. – Kraków Gł.

Do czerwca 2023 roku, PKP Intercity odebrało sześć z 12 zamówionych EZT-ów, a do końca września przewoźnik przyjął kolejne trzy pojazdy.

Realizacja dostawy składów mocno opóźniła się w porównaniu z pierwotnym planem. Zgodnie z umową podpisaną w sierpniu 2019 roku, pierwsze dwa FLIRTy miały być dostarczone w ciągu 18 miesięcy (do lutego 2021 roku). Ostatecznie jednak trafiły one do przewoźnika po 37 miesiącach. Na tak znaczne opóźnienie wpłynęły niewątpliwie trudności związane z pandemią COVID-19, która przyczyniła się do problemów z dostawą niektórych komponentów. Warto również dodać, że pojazdy FLIRT z tego nowego zamówienia są homologowane zgodnie z najnowszymi normami TSI, co oznacza, że posiadają większą toaletę dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto, są wyposażone w pokładowy system ETCS Guardia. Pasażerowie mają również do dyspozycji nowe fotele pasażerskie oraz nowy system informacji pasażerskiej.

W ramach wartego ponad 1 miliard złotych kontraktu, Stadler Polska będzie także zapewniać usługi utrzymania technicznego floty przez okres 15 lat.”