Koleje Wielkopolskie z dofinansowaniem na zakup nowych pociągów spalinowych

Koleje Wielkopolskie z dofinansowaniem na zakup nowych pociągów spalinowych

Wkrótce pasażerowie linii kolejowych z Poznania do Wągrowca i Wolsztyna będą mogli korzystać z nowych pociągów spalinowych wyprodukowanych przez Newag. Umowę ws. dofinansowania ich zakupu środkami unijnymi z WRPO 2014+ podpisali przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego oraz Kolei Wielkopolskich.

Warty 47,5 mln projekt pn. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez zakup spalinowego taboru kolejowego – dwóch trójczłonowych zespołów trakcyjnych” uzyskał 33 mln zł dofinansowania z marszałkowskich środków unijnych.  

– Dwa nowe pojazdy dołączą do taboru naszej spółki Koleje Wielkopolskie, która już w tej chwili eksploatuje 74 pojazdy. Nowe pociągi powitamy już za rok. Zdecydowanie poprawią komfort jazdy pasażerów. Zarówno oni, jak i maszyniści znają te pojazdy, więc wiemy, że są one dobrze odbierane, jako nowoczesne i komfortowe. Tabor Kolei Wielkopolskich będziemy stale powiększać, z pomocą nowego budżetu Unii Europejskiej. Chcemy zakupić ich jak najwięcej pociągów, ponieważ codziennie dowożą one mieszkańców Wielkopolski do pracy i szkoły. Do tej pory wydaliśmy już ponad miliard złotych na wszystkie przedsięwzięcia kolejowe. Chcemy je kontynuować, bo są kluczowe dla rozwoju Wielkopolski i dla jakości życia naszych mieszkańców – podkreśla Marszałek Marek Woźniak.

Wicemarszałek Wojciech Jankowiak poinformował, że nowe pociągi pojawią się na liniach niezelektryfikowanych, czyli z Poznania do Wągrowca i z Poznania do Wolsztyna.

– Tu mamy jedne z największych potoków podróżnych, które są obsługiwane przez spółkę Koleje Wielkopolskie. W pewnych okresach występuje problem, by zabezpieczyć odpowiedni standard podróżowania. Ścisk nie cieszy pasażerów, którzy zgłaszają określone uwagi. Właśnie dlatego nowe pojazdy mają wspomóc dotychczasowe połączenia, szczególnie poprzez łączenie dwóch pociągów, wydatnie zwiększając liczbę dostępnych miejsc – dodaje Wicemarszałek.

Dwa fabrycznie nowe, trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne spełniają wymagania obowiązujących Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI) i będą wyposażone w systemy sterowania ERTMS/ETCS. Prędkość eksploatacyjna pojazdów to 120 km/h.  W długich na 59,3 m pojazdach znajdzie się 160 stałych miejsc siedzących, 10 miejsc uchylnych oraz 160 miejsc stojących. 

– Pojazdy są pozytywnie odbierane przez pasażerów, są także łatwe i przyjazne w serwisowaniu i utrzymaniu. Najważniejsze jednak, że są bardziej pojemne, co dla nas – jako operatora – oznacza dużo łatwiejszą organizację przejazdów” – mówi Marek Nitkowski, Prezes Kolei Wielkopolskich.

W myśl umowy z producentem, pociągi powinny pojawić się na wielkopolskich torach do końca września 2023 r. Jednak przedstawiciel firmy Newag zapewnił, że nastąpi to znacznie wcześniej, bo już w przyszłym roku.  W przypadku zaistnienia potrzeby, oprócz linii Poznań – Wolsztyn oraz Poznań-Wągrowiec, nowy tabor będzie mógł obsługiwać również pozostałe linie spalinowe na terenie Wielkopolski, tj. Leszno – Zbąszynek i Leszno – Ostrów Wielkopolski.