Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał Kolejom Śląskim otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Katowice – Wrocław Główny – Katowice.
Koleje Śląskie uzyskały zgodę na wykonywanie nowej usługi przewozu osób w terminie od 11 grudnia 2022 r. do 10 grudnia 2027 r. Przewoźnik planuje realizować jeden kurs dziennie w obie strony w soboty, niedziele oraz w dni wolne od pracy, przez cały roczny rozkład jazdy. Spółka dopuszcza także uruchomienie dodatkowych przejazdów w dni robocze bezpośrednio graniczące z dniami wolnymi oraz świętami w celu utrzymania oferty w tzw. „długie weekendy”.
Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Katowice, Chorzów Batory, Zabrze, Gliwice, Strzelce Opolskie, Opole Główne, Brzeg, Oława oraz Wrocław Główny.
Na trasie Katowice- Wrocław – Katowice przejazdy realizowane maja być pociągami serii typu EN76/22WE.
Jak czytamy w decyzji, realizowanie przez śląskiego przewoźnika nowych przewozów kolejowych nie powinno skutkować likwidacją skomunikowań pociągów uruchamianych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym.
Do uruchomiania nowego połączenia zastrzeżeń nie miało PKP Intercity. Swoje stanowisko przedstawił natomiast Marszałek Województwa Opolskiego, który choć nie złożył wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej to zwrócił uwagę na zagrożenie, jakie może powodować uruchomienie nowego połączenia przez Koleje Śląskie na trasie Katowice – Wrocław Główny – Katowice.
– Marszałek wskazał, że odcinki linii kolejowych, które mają być wykorzystywane przez KŚ charakteryzują się dużym zagęszczeniem ruchu, co może znajdować przełożenie na realizację zadań, w związku z obowiązywaniem umowy PSC, przez Polregio – czytamy.
Wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej złożył operator umowy PSC, czyli Polregio. Spółka wskazała, że obowiązująca umowa PSC przyznaje możliwość rozszerzenia oferty pasażerskiej.
– Uruchomienie nowych kolejowych przewozów pasażerskich przez Koleje Śląskie na trasie Katowice – Wrocław Główny – Katowice może zaburzyć realizację planów Polregio – argumentował przewoźnik.
Zgromadzone przez Prezesa UTK w ramach postępowania dane pozwoliły oszacować, że uruchamianie połączeń w ramach usługi Kolei Śląskich może oddziaływać na dwie pary pociągów uruchamianych przez Polregio na odcinku Gliwice – Opole – Wrocław Gł.
Po przeanalizowaniu i ocenie dostarczonych przez Polregio informacji, Prezes UTK ocenił, że w wyniku uruchomienia nowego połączenia przez Koleje Śląskie nie wystąpi istotny negatywny wpływ na rentowność usług, które realizuje Polregio w ramach umowy PSC.
Rozkład jazdy
Stacja | Przyjazd | Odjazd | Przyjazd | Odjazd | ||
Katowice | 07:57 | Wrocław Główny | 17:20 | |||
Chorzów Batory | 08:02 | 08:03 | Oława | 17:37 | 17:38 | |
Zabrze | 08:12 | 08:13 | Brzeg | 17:47 | 17:48 | |
Gliwice | 08:19 | 08:20 | Opole Główne | 18:09 | 18:10 | |
Strzelce Opolskie | 08:49 | 08:50 | Strzelce Opolskie | 18:33 | 18:34 | |
Opole Główne | 09:13 | 09:14 | Gliwice | 19:01 | 19:02 | |
Brzeg | 09:36 | 09:37 | Zabrze | 19:08 | 19:09 | |
Oława | 09:44 | 09:45 | Chorzów Batory | 19:19 | 19:20 | |
Wrocław Główny | 10:01 | Katowice | 19:26 |