Jakie będą hybrydowe zespoły trakcyjne PKP Intercity?

Jakie będą hybrydowe zespoły trakcyjne PKP Intercity?

W ramach strategii taborowej do 2030 r. PKP Intercity chce pozyskać m.in. 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych. Spółka planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

W  perspektywie czasowej do 2030 r. cały tabor będzie nowy lub zmodernizowany, co przełoży się na komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Przedstawiciele przewoźnika deklarują także, że w strategii inwestycyjnej spółka dużą wagę przywiązuje do kwestii ekologii.

W strategii inwestycyjnej mamy 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych. Chcielibyśmy ten przetarg ogłosić w przyszłym roku i zaprosić do niego producentów. Ten hybrydowy zespół trakcyjny na pewno będzie zasilany energią elektryczną, ale rozpoznanie rynku pokaże, czy to będzie hybrydowy zespół trakcyjny elektryczno-spalinowy, czy np. elektryczno-wodorowy, czyli 100-proc. ekologiczny – powiedział w rozmowie z Newseria Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Dziś 85 % lokomotyw należących do spółki jest zasilanych energią elektryczną, czyli nie generuje spalin.

Przy każdej inwestycji infrastrukturalnej stawiamy na to, żeby ona była ekologiczna, czyli żeby np. zadbać o panele fotowoltaiczne i pobierać stamtąd energię w naszych bazach postojowych, zadbać o obieg wody, żeby woda zanieczyszczona, która jest efektem ubocznym obrządzania pociągów, nie dostawała się do gleby, a także dbamy o to, żeby wszelakie chemikalia były jak najmniej szkodliwe dla środowiska. Ta strategia inwestycyjna przyczyni się do tego, że jeszcze bardziej będziemy zieloni – zapewnia Tomasz Gontarz.

Przypomnijmy, że do 2030 t. PKP Intercity planuje:

  • zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych;
  • zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT);
  • zakup 162 (w tym wielosystemowych) i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych;
  • zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów;
  • zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi;
  • zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o Vmax 160/120 km/h;
  • zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;
  • modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej.

W efekcie wielomiliardowych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11% więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47% więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18% więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).