Jaki tabor dla CPK? Ruszyły konsultacje z przewoźnikami

Jaki tabor dla CPK? Ruszyły konsultacje z przewoźnikami

Centralny Port Komunikacyjny zaprasza przewoźników kolejowych na konsultacje taborowe. Cel: doprecyzowanie parametrów funkcjonalnych dla nowych pociągów Kolei Dużych Prędkości. W planach CPK jest powołanie spółki taborowej i zakup ponad 100 elektrycznych składów zespolonych, które będą następnie udostępniane komercyjnie przewoźnikom w ramach tzw. poolu taborowego.

Wszyscy pasażerscy przewoźnicy kolejowi, którzy są zainteresowani udziałem w konsultacjach CPK, proszeni są o przysyłanie zgłoszeń do 31 stycznia 2024 r. na adres: [email protected] 

Celem konsultacji taborowych jest uwzględnienie oczekiwań i potrzeb pasażerów i przewoźników, oraz dostosowanie planowanego taboru KDP do dynamicznie rozwijającego się rynku przewozów kolejowych w Polsce. 

CPK planuje powołanie taborowej spółki zależnej, czyli tzw. poolu taborowego, która zakupi i udostępni komercyjnie tabor w ramach wieloletnich umów. Podobne spółki taborowe typu ROSCO (Rolling Stock Operating Company) działają w wielu europejskich krajach, np. w Wielkiej Brytanii. 

Przewoźnicy w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie będą mieli swój wkład w określaniu docelowych wymagań funkcjonalnych dla taboru, który będą mogli następnie użytkować. 

Założenia dla nowego taboru CPK określa m.in. koncepcja zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu CPK, czyli tzw. uchwała taborowa, która została przyjęta przez Radę Ministrów w październiku ubiegłego roku.  

Według założeń, nowy tabor powinien spełniać szereg wymogów technicznych i funkcjonalnych, mających na celu poprawienie komfortu podróży i jakości połączeń dla podróżujących KDP w Polsce.  

Efektem konsultacji będzie raport z rekomendacjami dla spółki taborowej, dotyczący cech funkcjonalnych i technicznych taboru KDP. Te konsultacje to kolejny etap dialogu CPK z rynkiem. W grudniu ubiegłego roku spółka CPK ogłosiła konsultacje dotyczące rozwiązań taborowych dla pasażerów ze szczególnymi potrzebami. 

Powyższe działania realizowane są niezależnie od projektu Horyzontalny Rozkład Jazdy, dla którego szczegóły dotyczące procesu konsultacyjnego zostaną przekazane w późniejszym terminie.