Inwestycje PLK poprawią połączenia na trasie Tunel – Sosnowiec

Inwestycje PLK poprawią połączenia na trasie Tunel – Sosnowiec

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na prace: Jaroszowiec Olkuski – Olkusz i Olkusz – Bukowno. To kolejne zadanie ze środków budżetowych, które zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy na linii Tunel – Sosnowiec.

W ogłoszonym przetargu na linii nr 62 Tunel – Sosnowiec, PLK przewidziały prace, pozwalające wyeliminować ograniczenia prędkości i usprawnić przejazdy.

Na 8 km odcinku Jaroszowiec Olkuski – Olkusz, planowana jest wymiana dwóch torów oraz przebudowa sieci trakcyjnej. W Rabsztynie roboty obejmą przejazd kolejowo-drogowy. Skrzyżowanie zyska sygnalizatory świetlne i rogatki. Dzięki inwestycji prędkość pociągów między Jaroszowcem a Olkuszem zwiększy się z 40 do 120 km/h. Czas jazdy koleją w relacji Sędziszów – Katowice skróci się o kilka minut. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego.

Wykonanie prac na odcinku Olkusz – Bukowno pozwoli utrzymać sprawne podróże pociągiem. Do wymienionego wcześniej toru nr 1 dołączy tor nr 2 wraz z siecią trakcyjną.

Zaprojektowanie i wykonanie robót na odcinku Jaroszowiec Olkuski – Olkusz i Olkusz – Bukowno będzie zrealizowane w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”. Rozpoczęcie prac przewidziano w IV kwartale br., po wyłonieniu wykonawcy i podpisaniu umowy.

Z Małopolski na Śląsk – korzystne zmiany na trasie

Na linii nr 62, pomiędzy Tunelem a Wolbromiem, PLK kończą przebudowę 11 obiektów inżynieryjnych – 3 wiaduktów i 8 przepustów. Prace za 24 mln zł ze środków budżetowych pozwolą zwiększyć prędkość miejscami z 30 do 80 km/h. Nowe obiekty usprawnią ruch kolejowy, a także drogowy. Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy, m.in. z Małopolski na Górny Śląsk zapewniły wcześniejsze prace PLK na trasie Tunel – Sosnowiec. Od 2020 r. między Charsznicą a Jaroszowcem Olkuskim pociągi jadące do Katowic mają dozwoloną prędkość 120 km/h. To efekt wymiany torów wraz z siecią trakcyjną, naprawy obiektów oraz przejazdów kolejowo-drogowych.

W relacjach Sędziszów – Katowice, czas przejazdu pociągów skrócił się o ponad kwadrans. Podróżni zyskali lepszą dostępność i poziom obsługi na stacji Wolbrom oraz na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie.

Zrealizowane prace na linii Tunel – Sosnowiec, odcinku Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski, w granicach woj. małopolskiego, są warte 183 mln zł. Na trasie od strony woj. śląskiego, roboty na odcinkach Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia oraz w stacji Sławków – Dąbrowa Górnicza Wschodnia i na stacjach, realizowane są za ponad 114 mln zł.

Zadania prowadzone są w ramach projektu, wartego ponad 300 mln zł „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”