Holandia: Alstom robi kolejny krok w kierunku autonomicznej eksploatacji pociągów

Holandia: Alstom robi kolejny krok w kierunku autonomicznej eksploatacji pociągów

Alstom wspólnie z zarządcą infrastruktury ProRail i przewoźnikiem kolejowym Lineas w Holandii  z powodzeniem przeprowadzili testy systemu wykrywania przeszkód (ODS) w Oosterhout, niedaleko miasta Bred,a w Holandii.

Testy wykazały, że system wykrywania przeszkód (ODS) zainstalowany na pokładzie lokomotywy jest w stanie wykryć przeszkody w odległości do 1000 metrów w każdych warunkach pogodowych i przy widoczności (dzień i noc). Może działać jako system wspomagania maszynisty, a także jako w pełni zautomatyzowany system w połączeniu z komponentem AutoPilot firmy Alstom. Testy te zostały przeprowadzone w kontekście trwających testów Automatycznej Eksploatacji Pociągów (ATO) na pociągach manewrowych w GoA poziom 4 automatyzacji.

– Lokomotywa rozpoznaje duże przeszkody, takie jak samochody, a także mniejsze przeszkody, takie jak ludzie czy króliki, zarówno w dzień, jak i w nocy, a wszystko to dzięki ODS i doświadczeniu NIART – powiedział Abel Poelaert, dyrektor ds. klientów Alstom Benelux . – Dzięki tym testom udało nam się również naprawić kilka drobnych problemów. Wyniki są obiecujące i dają powody do optymizmu – dodał Poelaert.

ODS firmy NIART to system percepcji oparty na innowacyjnym radarze cyfrowym o wysokiej rozdzielczości połączonym z wielospektralną elektrooptyką w oparciu o potężne algorytmy klasycznego i uczenia maszynowego do wykrywania i klasyfikowania przeszkód na trasie pociągu w odległości 1000 metrów, w każdych warunkach pogodowych i widoczności . System jest kompletnym, samodzielnym rozwiązaniem pokładowym, które jest w stanie zapewnić maszyniście wczesne alarmowanie i wgląd w działania, a także zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność trasy, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych.

Radar skanuje trasę z prędkością 200 razy na sekundę i wykorzystuje techniki obrazowania o wysokiej rozdzielczości do analizowania sceny i wykrywania przeszkód znajdujących się dalej niż jeden kilometr, nawet gdy widoczność dla kierowcy i systemów optycznych jest zdegradowany. Doświadczenie Elta Systems w technikach obrazowania stosowanych w systemach naziemnych i kosmicznych jest przenoszone do świata motoryzacyjnego, aby rozwiązać jedno z głównych wyzwań automatyki kolejowej – niezawodne działanie w każdych warunkach pogodowych.

Kolejnym etapem projektu pilotażowego w Holandii, który zostanie przeprowadzony w nadchodzących tygodniach, będzie przetestowanie ODS w połączeniu z automatyczną obsługą pociągów (ATO).

Ostatecznym celem jest posiadanie lokomotywy manewrowej, która będzie działała całkowicie samodzielnie, aby w pełni zintegrować ODS z systemami ATO, a tym samym umożliwić działanie GOA3-4 dla przyszłych autonomicznych pociągów.

Te kolejne fazy testowe zostaną przeprowadzone przed końcem lata. Testy przeprowadzone za pomocą NIART, ProRail i Lineas są w pełni zgodne ze strategią Alstom zmierzającą do ewolucji w kierunku inteligentnej i ekologicznej mobilności.

Alstom zademonstrował zalety ATO, zwłaszcza w systemach metra na całym świecie. Doświadczenie pokazuje, że automatyzacja prowadzi do wzrostu wydajności, redukcji kosztów, oszczędności energii i elastyczności działania. Automatyzacja w kolei to sposób dla operatorów na zwiększenie przepustowości w swoich sieciach bez dokonywania kosztownych zmian w infrastrukturze.