Elf II Kolei Śląskich na testach na torze VUZ w Vielimie

Elf II Kolei Śląskich na testach na torze VUZ w Vielimie

Na tor doświadczalny VUZ w Vielimie przyjechała jednostka 21WEa-001 Kolei Śląskich. Pojazdy tej serii będą od grudnia obsługiwać bezpośrednie połączenia do Bohumina.

Przypomnijmy, że Koleje Śląskie wróciły do Bohumina wraz z letnią korektą rozkłady jazdy pociągów, od 11 czerwca. Obsługę taborową i maszynistów zapewnią obecnie Koleje Czeskie, a drużynę konduktorską Koleje Śląskie.

Już wtedy Koleje Śląskie zapowiadały, że od 10 grudnia 2023 r. planują uruchomić pięć par połączeń własnym taborem. Przewoźnik robi kolejny krok w tym temacie.

Jak się dowiedzieliśmy, na tor doświadczalny VUZ Velim przyjechała jednostka 21WEa-001.

Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich poinformował, że pojazd 21WEa przechodzi testy na torze w Velimiu w celu potwierdzenia zgodności systemów pojazdowych z wymaganiami czeskich norm. Przeprowadzenie tych testów wynika z przepisów prawa oraz decyzji czeskiego odpowiednika UTK (Drážní úřad).

Po pożarze nastawni w stacji Bogumin całość sterowania ruchem w jej okręgu została przeniesiona do Przerowa. Zdalna nastawnia korzysta z tzw. ERTMS/ECTS. System ten zapewnia interoperacyjność sterowania ruchem kolejowym. W jego skład wchodzi GSM-R, czyli odmiana kolejowej łączności cyfrowej przeznaczonej do wymiany danych i prowadzenia komunikacji. Drugą składową jest ETCS służący zarówno sygnalizacji kabinowej, jak i automatyzacji procesu prowadzenia pociągów. KŚ jeszcze nie stosują tych rozwiązań, niezbędne jest zatem dostosowanie systemu łączności – tłumaczy Zaremba.

Testy pojazdu potrwają do końca tygodnia.

Pozytywne zakończenie testów 21WEa-001 oznacza „zaliczenie” testów dla wszystkich 21WEa – podkreślił przedstawiciel przewoźnika.

Aby Koleje Śląskie mogły uruchamiać pociągi do Bohumina konieczne będzie także uzyskanie przez maszynistów certyfikatu podstawowej znajomości języka czeskiego.