ED74 po modernizacji oraz nowy FLIRT wkrótce wyjadą na tory [GALERIA]

ED74 po modernizacji oraz nowy FLIRT wkrótce wyjadą na tory [GALERIA]

PKP Intercity odebrało pierwsze pojazdy z dużych zamówień. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla przewoźnika dostarcza Stadler Polska, a konsorcjum spółek ZTNK „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz odpowiada za modernizację składów ED74. Pojazdy już niedługo wzmocnią flotę PKP Intercity.

FLIRT3

Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT od Stadler Polska będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Pudła pojazdów są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż stalowe. Niższa masa oznacza mniejsze zużycie energii, a także niższe koszty eksploatacji. Pojazdy projektowane w oparciu o wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Dzięki wyposażeniu w system ETCS nowe pociągi zapewniają również najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pojazdy posiadają nowoczesny system izolacji wnętrza. Wygłuszenie akustyczne skutkować będzie mniejszą emisją hałasu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych. Łącznie siedlecka fabryka ma dostarczyć 12 nowych pojazdów, a wartość całego kontraktu wynosi 1,015 mld zł brutto. Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty EZT przez okres 15 lat.

Pojazdy posiadają 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Pod względem technicznym nowo powstające elektryczne zespoły trakcyjne są zbliżone do pojazdów FLIRT ED 160, które obecnie kursują w barwach PKP Intercity, co pozwoli na ujednolicenie parku taborowego spółki. Nowe pociągi będą przeznaczone do realizacji międzywojewódzkich przewozów pasażerskich na terenie Polski. Pasażerowie skorzystają w nich z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE czy bezprzewodowego internetu. Wszystkie pojazdy będą przystosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach oraz toaletę PRM. W pociągach znajdzie się także przestrzeń do przewozu rowerów.

Pierwsze dwa składy FLIRT zaczną wozić podróżnych w najbliższych miesiącach. Początkowo będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 400 000 km łącznie).

– Składy FLIRT wyprodukowane przez Stadlera rozpoczną eksploatację nadzorowaną w ruchu pasażerskim na przełomie roku – powiedział „Kolejowemu Portalowi” Marek Chraniuk prezes PKP Intercity

Wszystkie jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu, czyli do sierpnia 2023 roku.

ED74

Flotę PKP Intercity wzmocni również 14 zmodernizowanych ED74. Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwie pierwsze popularne „Edyty”, które modernizuje konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. Przedmiotem umowy pomiędzy PKP Intercity a spółkami jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto.

Podczas modernizacji pojazdy przechodzą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną także lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży.

Zgodnie z umową pierwsze dwa pojazdy podlegają eksploatacji obserwowanej składającej się z dwóch etapów. Pierwszy etap obejmuje jazdy bez pasażerów natomiast w drugim etapie przewidziane są jazdy w ruchu pasażerskim. W trakcie eksploatacji obserwowanej wykonawca zapewnia wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności.

– Popularne „Edyty” wyjadą na tory z pasażerami już w październiku i będą obsługiwały połączenia z Krakowa – dodał prezes Chraniuk.

Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi  do czerwca 2023 roku.