ED250 nadal bez homologacji w Austrii

ED250 nadal bez homologacji w Austrii

Proces homologacji dla składu ED250, produkowanego przez Alstom nadal pozostaje nierozwiązany na terenie Austrii, a producent niechętnie komentuje całą sprawę.

Alstom zakończył skomplikowany proces uzyskania homologacji dla składu ED250 na terenie Czech i Niemiec. Jednostki te, będące częścią taboru PKP Intercity, otrzymały już zezwolenie na korzystanie z torów południowego i zachodniego sąsiada Polski. Na czeskiej sieci kolejowej, ED250 będzie mógł osiągać prędkość do 160 km/h, wykorzystując zasilanie 25 kV AC 50Hz oraz 3 kV. W Niemczech skład może poruszać się z prędkością do 250 km/h przy użyciu zasilania 15 kV AC 16,7 Hz.

Alstom wciąż stara się uzyskać homologację w Austrii. Proces ten wydaje się bardziej złożony, niż pierwotnie zakładano. W połowie lutego 2022 r. przedstawiciele producenta poinformowali „Kolejowy Portal”, że homologację na Austrię skład ED250 uzyskana jesieni 2022 r. Niestety, do tej pory ta obietnica pozostaje niespełniona, a przyszłość ED250 na austriackich torach pozostaje nierozwiązana.

Warto przypomnieć, że początkowo planowano, że składy ED250 będą mogły samodzielnie wjechać na tory Austrii, Niemiec i Czech już wiosną 2020 roku.

Dodajmy, że przewoźnik będzie mógł wykorzystywać składy ED250, na trasach zagranicznych bez zgody CUPT dopiero od sierpnia 2025 roku. Wtedy to kończy się umowa o dofinansowanie zakupu pojazdów ze środków unijnych, która określała na jakich trasach będą jeździły jednostki. Kilka lat temu CUPT wyraził zgodę na dojazd Pendolino np. do Kołobrzegu.