Dworce Babimost i Nowiny Wielkie otwarte dla podróżnych [GALERIA]

Dworce Babimost i Nowiny Wielkie otwarte dla podróżnych [GALERIA]

Są niewielkie, przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami, bezpieczne, a także mają nowocześnie urządzoną przestrzeń obsługi pasażerów – dworce w Nowinach Wielkich i Babimoście (woj. lubuskie) zostały udostępnione pasażerom.

Obydwie inwestycje zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Polegały one głównie na dostosowaniu wnętrz i otoczenia budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stąd obiekty pozbawiono barier architektonicznych, a także wprowadzono w nich szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i szereg pomniejszych rozwiązań. Zainwestowano również w bezpieczeństwo poprzez montaż na dworcach nowoczesnych systemów monitoringu. Całkowicie nową jakość zyskały przestrzenie obsługi podróżnych.

Głównym celem inwestycji w Nowinach Wielkich i Babimoście było dostosowanie dworców do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na nowo zaaranżowaliśmy również przestrzenie obsługi pasażerów. Jestem przekonany, że budynki dworców w Nowinach Wielkich i Babimoście, choć zakres ich przebudowy był węższy niż zwykle, będą dobrze służyć podróżnym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki zakończonym inwestycjom, pochodzące z II połowy XIX w. dworce w Nowinach Wielkich (1857 r.) i  Babimoście (1870 r.) zyskały nowoczesne przestrzenie obsługi pasażerów. O historycznym charakterze pierwszego z dworców świadczy poddana renowacji stolarka okienna i drzwiowa.

W Nowinach Wielkich ma ona ciemnozielony kolor i współgra z nowoczesnymi elementami wystroju wnętrza. Posadzkę i okładzinę, która pokrywa część ścian, utrzymano w odcieniach szarości, natomiast ściany powyżej niej pomalowano na jasnożółto. Sufit wykonano z białych płyt, pomiędzy którymi umieszczono kwadratowe oprawy oświetleniowe. Hol będący jednocześnie poczekalnią wyposażono w nowoczesne w designie ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i  odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W jego sąsiedztwie znalazła się toaleta dla podróżnych z usprawnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, ale również dla rodziców z dziećmi (przewijak).

Nowiny-Wielkie-1

Zdjęcie 1 z 4

Warto również zwrócić uwagę na kilka detali, w tym na znajdującą się na elewacji ażurową, ozdobną kratę w oknie, a  także historyczne okienko kasowe wewnątrz dworca. Na zewnątrz budynku przełożono, a częściowo wykonano nową nawierzchnię. Poddano konserwacji również schody w strefie wejściowej. Nowym elementem w otoczeniu dworca w Nowinach Wielkich jest niewielka wiata rowerowa z sześcioma stojakami rowerowymi.

Zbliżony zakres miała inwestycja w Babimoście. W wystroju strefy obsługi pasażerów połączono oryginalne detale architektoniczne z nowoczesnością. Wyeksponowano dwie żeliwne kolumny (jedną z nich odkryto podczas prac) z  bogato zdobionymi kapitelami wraz z fragmentem belkowanego stropu. Wystrój wnętrza uzupełnia odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i poddana renowacji stolarka drzwiowa. Z zabytkowymi elementami dobrze współgrają szara, gresowa posadzka, a także biała ceramiczna lamperia, powyżej której ściany pomalowano w kolorze jasnożółtym. Przestrzeń obsługi pasażerów wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i  odjazdów pociągów, ławki, zegar, a także gabloty na rozkłady jazdy. W pobliżu holu-poczekalni pasażerowie znajdą toaletę dla osób z niepełnosprawnościami, przystosowaną również dla rodziców z małymi dziećmi (przewijak). Nieco zmieniło się również otoczenie dworca. W strefie wejściowej konserwacji poddano schody, a także na nowo ułożono część nawierzchni i wykonano odwodnienia liniowe. Warto tu zwrócić uwagę na odtworzenie nad drzwiami wejściowymi od strony miejscowości dekoracyjnego detalu w postaci palmety.

Babimost-1

Zdjęcie 1 z 3

Przebudowa dworca w Nowinach Wielkich kosztowała 6,3 mln zł brutto, a w Babimoście 6,7 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót firma Berger Bau Polska Sp. z o.o.