Dobiega końca realizacja kontraktu na dostawę 40 składów KISS zamówionych przez Koleje Węgierskie. Już 35 pojazdów jest w eksploatacji.
Jak poinformowała „Kolejowy Portal” Marta Jarosińska Dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu w Stadler Polska aktualnie 38 pojazdów KISS z 40 zamówionych przez MAV jest już na Węgrzech, 35 z nich jest w eksploatacji, a 3 są w fazie testów i wkrótce wejdą do służby.
– Dwie ostatnie jednostki są w trakcie dostaw – dodała Jarosińska.
Mimo wprowadzonych sankcji na Białoruś, pojazdy były wybudowane w Mińsku. Dlaczego?
Nasza rozmówczyni przyznała, że cały materiał (do produkcji składów przyp. red.) został dostarczony do Stadler Mińsk przed wejściem w życie sankcji.
– Zamówienie mogło zostać zrealizowane na miejscu zgodnie z ich zapisami – zaznaczyła Dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu w Stadler Polska.
Przypomnijmy, że w kwietniu 2017 r. MÁV -START i Stadler podpisali umowę ramową na dostawę 40 6-wagonowych zespołów trakcyjnych KISS. W sierpniu 2017 r. przewoźnik zamówił 11 składów. Następnie w połowie grudnia 2018 podpisano umowę na dostawę kolejnych ośmiu pojazdów a na początku stycznia 2020 r. MÁV-START skorzystał ze swojego prawa i zamówił ostatnie 21 składów.
Pociągi KISS dla Kolei Węgierskich mają blisko 156 metrów długości, 2,8 m. szerokości i są wysokie na 4,6 m. Mogą pomieścić 600 pasażerów, są wyposażone w cztery toalety, w tym jedną dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Pojazdy zaprojektowano zgodnie z najnowszymi normami bezpieczeństwa, są wyposażone w systemy sterowania pociągiem EVM i ETCS poziomu 2, dzięki czemu będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h na zmodernizowanych liniach kolejowych Węgier. Komfort pasażerów zwiększy wyjątkowo płynna praca, nowoczesny system informacji pasażerskiej, przestronne i jasne wnętrze, najnowocześniejsza klimatyzacja i darmowa sieć WIFI.