Czy na stacji Warszawa Główna powstanie nowy dworzec?

Czy na stacji Warszawa Główna powstanie nowy dworzec?

Posłanka Hanna Gill-Piątek zapytała Ministerstwo Infrastruktury dlaczego na stacji Warszawa Główna nie ma żadnej infrastruktury pasażerskiej. Właśnie poznaliśmy stanowisko resortu w tej sprawie.

W marcu 2021 roku po raz pierwszy od 24 lat podróżni ponownie mogli skorzystać ze stacji kolejowej Warszawa Główna, która miała miał zwiększyć dostępność do kolei w stolicy, szczególnie na czas przebudowy Warszawy Zachodniej oraz linii średnicowej.

Jak zaznaczyła posłanka Gill-Piątek na dworcu nie ma żadnej infrastruktury pasażerskiej – kas, toalet, punktów gastronomicznych.

– Jest to niezwykle uciążliwe, nie zachęca od korzystania z dworca, który w zasadzie powinien nazywać się przystankiem kolejowym. Poza tym brak wskazanych przeze mnie elementów ogranicza możliwość korzystania choćby przez osoby starsze czy wykluczone cyfrowo, dla których nie jest możliwe kupienie biletu przez Internet – czytamy w zapytaniu

Posłankę, dziwi również fakt, że dworzec Warszawa Główna nie został zbudowany w ramach projektu budowy innowacyjnych dworców systemowych.

Hanna Gill-Piątek zapytała więc dlaczego na stacji nie ma żadnej infrastruktury pasażerskiej – kas, toalet, punktów gastronomicznych oraz czy rozważano możliwość włączenia dworca Warszawa Główna do programu budowy innowacyjnych dworców systemowych.

Jak poinformował Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w budynku dawnego dworca Warszawa Główna obecnie znajduje się Stacja Muzeum, będąca instytucją kultury.

–  Z informacji pozyskanych od PKP S.A. wynika, że w budynku zajmowanym przez Stację Muzeum brak jest możliwości umiejscowienia infrastruktury pasażerskiej o której mowa w wystąpieniu – dodał przedstawiciel resortu.

Bittel dodał, PKP S.A. analizowała możliwość włączenia do Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2024-2030 dworca Warszawa Główna. 

– Z uwagi na prowadzone prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, przedmiotowy dworzec został obecnie wyłączony z dalszych analiz do chwili zakończenia prac prowadzonych przez PKP PLK – zaznaczył wiceminister infrastruktury.