Czechy: jedna trzecia dłuższych RegioPanter jest już w eksploatacji

Czechy: jedna trzecia dłuższych RegioPanter jest już w eksploatacji

Koleje Czeskie odebrały niedawno od Škoda Group dwudziesty trójczłonowy pojazd RegioPanter serii 640.2. Podobnie jak większość dotychczas dostarczonych jednostek, trafiła do Kraju Ołomunieckiego, gdzie będzie obsługiwał linie Šumperk – Uničov – Olomouc – Přerov – Vyškov na Moravě, Kouty nad Desnou – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice oraz Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.

Dwudziesty egzemplarz stanowi realizację jednej trzeciej naszego zamówienia na 60 nowoczesnych, pozbawionych barier trójczłonowych RegioPanter serii 640.2. Pierwsze dwa pojazdy oddaliśmy do eksploatacji latem 2023 roku w kraju morawsko-śląskim, a pozostałe już zmierzały do Kraju Ołomunieckiego – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego,

Jak przypomniał RegioPantery drugiej generacji zastąpiły starsze pociągi składające się z lokomotyw i wagonów klasycznych, a w ciągu kilku tygodni zastąpią również starsze pantografy serii 460.

W ten sposób jakość podróży dosłownie przeskoczyła pokolenia do przodu. Obecne pociągi są klimatyzowane, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, posiadają m.in. Wi-Fi, gniazdka elektryczne i USB do ładowania telefonów komórkowych i laptopów – podkreśla Ješeta.

Po wprowadzeniu nowych RegioPanter, Kraj Ołomuniecki będzie eksploatowany prawie wyłącznie nowoczesnymi pojazdami, co jest dobrą wiadomością dla wszystkich pasażerów i dowodem na to, że czeska kolej może zaoferować transport na miarę XXI wieku. Jeśli chcemy przyciągnąć więcej pasażerów do transportu publicznego, nie możemy pójść inną drogą, jak tylko zmodernizować flotę przewoźników – podkreślił Martin Kupka, minister transportu.

W Kraju Ołomunieckim będzie jeździć łącznie 27 nowych RegioPanter oraz trzy starsze pociągi z poprzedniej dostawy nowoczesnych pojazdów kolejowych.

Transport kolejowy jest absolutnie niezbędny dla Kraju Ołomunieckiego. Dlatego bardzo się cieszę, że udaje nam się zwiększyć komfort podróżowania koleją, która stanowi przyjazną dla środowiska alternatywę dla indywidualnego transportu samochodowego. Biuro Gubernatora, za pośrednictwem swojego koordynatora ds. transportu, dba o to, aby poszczególne środki transportu publicznego były ze sobą połączone i aby ludzie mogli podróżować nimi, nawet korzystając z jednego zintegrowanego biletu – zaznacza Josef Suchánek, gubernator Kraju Ołomunieckiego.

Po dostarczeniu wszystkich RegioPanter dla regionu Olomouckiego, dostawy jednostek będą kontynuowane dla regionów Královéhradeckiego, Středočeskiego i Zlínskiego. Pierwsza jednostka dla regionu Středočeskiego jest już wyprodukowana i przechodzi testy oraz homologacje, ponieważ różni się nieco od pociągów dla innych regionów w niektórych elementach, np. oferuje więcej miejsc siedzących w 1. klasie.

W tym roku zrealizujemy oba kontrakty na dostawę łącznie 110 nowych RegioPanter dla ČD. Cztery z naszych czeskich zakładów są zaangażowane w produkcję jednostek. Spawanie i malowanie konstrukcji aluminiowych odbywa się w Ostrawie, a produkcja kompletnego osprzętu elektrycznego ma miejsce w Doudlevcach w Pilźnie. Końcowy montaż pojazdów odbywa się następnie w Šumperku i Pilźnie, gdzie pociągi są również uruchamiane i testowane. W sumie w tym roku wyprodukujemy 8 dwuczłonowych, 46 trójczłonowych oraz 4 bateryjne egzemplarze RegioPanter – powiedział Tomáš Ignačák, prezes regionu CZ&SK i Regionu Środkowo-Wschodniego oraz wiceprezes zarządu Grupy Škoda.

České dráhy zamówiły w Grupie ŠKODA 50 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 650.2 oraz 60 trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 640.2 RegioPanter.