České dráhy odebrały już wszystkie 14 lokomotyw serii 742, które zostały zmodernizowane przez CZ LOKO. Stało się to niemal rok wcześniej, ponieważ kontrakt o wartości ponad 684 mln CZK zakładał ukończenie ostatniego pojazdu dopiero w listopadzie 2024 roku.
Przyspieszenie modernizacji było praktycznie jedyną możliwością, aby choć częściowo utrzymać ekonomikę projektu w realistycznych granicach. W tym czasie, tuż po podpisaniu kontraktu, wybuchła wojna na Ukrainie i rozpadły się łańcuchy dostaw. Ceny praktycznie wszystkich komponentów ogromnie wzrosły, grożąc nam katastrofalnym scenariuszem. W ten sposób udało nam się temu zapobiec. Niewątpliwie klient był zadowolony, że mógł już wcześniej korzystać z pojazdów – tłumaczy Jan Kutálek, członek zarządu i dyrektor sprzedaży w CZ LOKO.
Jednocześnie firmie udało się w rekordowo krótkim czasie zmienić dostawcę systemu ETCS, po tym jak Alstom nieoczekiwanie i bezkompromisowo zakończył produkcję stosowanego w tych lokomotywach systemu EBICAB. Dlatego CZ LOKO przeszło na nowy system AURIGA hiszpańskiego producenta CAF.
Musieliśmy przeprowadzić całą integrację i testy od zera, a to nie jest łatwe. W przypadku lokomotyw seryjnych, do których wprowadzamy również system hiszpański, obecnie planujemy przejście na tryb Switch-On – powiedział Jan Kutálek. Pojazd zostaje wówczas w pełni zakwalifikowany do pełnej komercyjnej eksploatacji w ramach ETCS na krajowej sieci kolejowej.
Kompleksowa modernizacja lokomotyw serii 742 do EffiShunter 1000M wpisuje się w Strategię 2030 Kolei Czeskich, w ramach której odnowiona zostanie znaczna część taboru przewoźnika.
Doceniamy, że CZ LOKO poradziło sobie z kontraktem w trudnych warunkach zewnętrznych po pierwotnej cenie i przed terminem. Niestety taka realizacja zamówień wśród naszych dostawców jest dość rzadka – podkreślił Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD do transportu pasażerskiego.
Česká dráhy będą wykorzystywać te lokomotywy do samodzielnej jazdy na korytarzach wyposażonych w europejski system bezpieczeństwa ETCS. Pod jego wyłącznym nadzorem eksploatacja wybranej sieci kolejowej będzie zapewniona od stycznia 2025 roku.
Modernizacja wydłuża żywotność lokomotyw, jednocześnie znacznie zwiększając komfort i bezpieczeństwo pracy naszych pracowników, upraszczając konserwację i zmniejszając emisję gazów cieplarnianych” – powiedział Jiří Ješeta.
Wymagająca technologicznie modernizacja serii 742 do serii 743.2, dla której CZ LOKO używa nazwy handlowej EffiShunter 1000M, zamieniła lokomotywy w praktycznie nowe maszyny. Pojazdy wyposażone są w monitoring i diagnostykę online oraz nową generację urządzeń trakcyjnych i pomocniczych. Jedynie podwozie i rama główna pozostały oryginalne, ale i te części przeszły poważne naprawy i liczne modyfikacje. Moc silnika spalinowego wynosząca 1000 kW umożliwia osiągnięcie maksymalnej prędkości 100 km/h.
W przeszłości CZ LOKO zrealizowało już ten sam projekt z ČD Cargo, dla którego zmodernizowało 50 lokomotyw tej serii w latach 2018-2022, kolejnych 25 zostanie dostarczonych do końca 2024 roku. Modernizacja 20 maszyn dla ZS Cargo Słowacja jest również w toku. Pozostałe pojazdy są własnością CER, Rail Cargo Carrier lub Ostrava ODOS.