CZ LOKO zakończyło modernizację lokomotyw serii 742 dla ČD

CZ LOKO zakończyło modernizację lokomotyw serii 742 dla ČD

České dráhy odebrały już wszystkie 14 lokomotyw serii 742, które zostały zmodernizowane przez CZ LOKO. Stało się to niemal rok wcześniej, ponieważ kontrakt o wartości ponad 684 mln CZK zakładał ukończenie ostatniego pojazdu dopiero w listopadzie 2024 roku.

Przyspieszenie modernizacji było praktycznie jedyną możliwością, aby choć częściowo utrzymać ekonomikę projektu w realistycznych granicach. W tym czasie, tuż po podpisaniu kontraktu, wybuchła wojna na Ukrainie i rozpadły się łańcuchy dostaw. Ceny praktycznie wszystkich komponentów ogromnie wzrosły, grożąc nam katastrofalnym scenariuszem. W ten sposób udało nam się temu zapobiec. Niewątpliwie klient był zadowolony, że mógł już wcześniej korzystać z pojazdów – tłumaczy Jan Kutálek, członek zarządu i dyrektor sprzedaży w CZ LOKO.

Jednocześnie firmie udało się w rekordowo krótkim czasie zmienić dostawcę systemu ETCS, po tym jak Alstom nieoczekiwanie i bezkompromisowo zakończył produkcję stosowanego w tych lokomotywach systemu EBICAB. Dlatego CZ LOKO przeszło na nowy system AURIGA hiszpańskiego producenta CAF.

Musieliśmy przeprowadzić całą integrację i testy od zera, a to nie jest łatwe. W przypadku lokomotyw seryjnych, do których wprowadzamy również system hiszpański, obecnie planujemy przejście na tryb Switch-On – powiedział Jan Kutálek. Pojazd zostaje wówczas w pełni zakwalifikowany do pełnej komercyjnej eksploatacji w ramach ETCS na krajowej sieci kolejowej.

Kompleksowa modernizacja lokomotyw serii 742 do EffiShunter 1000M wpisuje się w Strategię 2030 Kolei Czeskich, w ramach której odnowiona zostanie znaczna część taboru przewoźnika. 

Doceniamy, że CZ LOKO poradziło sobie z kontraktem w trudnych warunkach zewnętrznych po pierwotnej cenie i przed terminem. Niestety taka realizacja zamówień wśród naszych dostawców jest dość rzadka – podkreślił  Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD do transportu pasażerskiego.

Česká dráhy będą wykorzystywać te lokomotywy do samodzielnej jazdy na korytarzach wyposażonych w europejski system bezpieczeństwa ETCS. Pod jego wyłącznym nadzorem eksploatacja wybranej sieci kolejowej będzie zapewniona od stycznia 2025 roku.

Modernizacja wydłuża żywotność lokomotyw, jednocześnie znacznie zwiększając komfort i bezpieczeństwo pracy naszych pracowników, upraszczając konserwację i zmniejszając emisję gazów cieplarnianych” – powiedział Jiří Ješeta.

Wymagająca technologicznie modernizacja serii 742 do serii 743.2, dla której CZ LOKO używa nazwy handlowej EffiShunter 1000M, zamieniła lokomotywy w praktycznie nowe maszyny. Pojazdy wyposażone są w monitoring i diagnostykę online oraz nową generację urządzeń trakcyjnych i pomocniczych. Jedynie podwozie i rama główna pozostały oryginalne, ale i te części przeszły poważne naprawy i liczne modyfikacje. Moc silnika spalinowego wynosząca 1000 kW umożliwia osiągnięcie maksymalnej prędkości 100 km/h.

W przeszłości CZ LOKO zrealizowało już ten sam projekt z ČD Cargo, dla którego zmodernizowało 50 lokomotyw tej serii w latach 2018-2022, kolejnych 25 zostanie dostarczonych do końca 2024 roku. Modernizacja 20 maszyn dla ZS Cargo Słowacja jest również w toku. Pozostałe pojazdy są własnością CER, Rail Cargo Carrier lub Ostrava ODOS.