CPK wybrała wykonawcę prac przygotowawczych na odc. Łętownia – Rzeszów

CPK wybrała wykonawcę prac przygotowawczych na odc. Łętownia – Rzeszów

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonanie prac przygotowawczych dla nowych linii kolejowych na odc. Łętownia – Rzeszów. Dzięki nowej trasie mieszkańcy Podkarpacia dojadą szybciej m.in. do Warszawy, Stalowej Woli i Lublina, a docelowo również do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Łętownia – Rzeszów to pierwsza inwestycja realizowana przez CPK na terenie województwa podkarpackiego. Docelowo w ramach Programu CPK na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane.

– Uzupełniamy sieć kolejową w całej Polsce. Dziś najszybsze pociągi jeżdżą z Rzeszowa 4 godz. okrężną trasą przez Kraków. Skrócimy ten czas prawie dwukrotnie, budując bezpośrednie połączenie z Warszawą. W pracach pamiętamy również o stworzeniu tzw. Magistrali wschodniej, która połączy Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

42-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Łętownia – Rzeszów to pierwsza inwestycja CPK w województwie podkarpackim w ramach tzw. szprychy nr 6, czyli nowej trasy kolejowej, która docelowo połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą, Rzeszowem i Sanokiem.

Dzięki realizacji nowej linii kolejowej znacząco skróci się czas dojazdu z Rzeszowa do Stalowej Woli i Lublina. Poprawi się również dojazd z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Docelowo, po realizacji wszystkich planowanych inwestycji, pociągi relacji Warszawa – Rzeszów pojadą w zaledwie 2 godz. 15 min zamiast dotychczasowych 4 godz.

Przedmiotem zamówienia jest tzw. STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej nowej linii kolejowej nr 58 Łętownia – Rzeszów i nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka.

Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm BBF, Ingerop Polska i Safege S.A.S. Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 9,73 mln zł n etto. Pozostałe oferty zostały złożone przez: Databout (12,27 mln zł), konsorcjum IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering, Architecture – Hiszpania (13,31 mln zł), konsorcjum Egis Poland, Egis Rail – Francja i Jaf-Geotechnika (14,86 mln zł), konsorcjum Multiconsult Polska, Arcadis i Transprojekt Gdański (19,8 mln zł), konsorcjum Voessing Polska i Infra Centrum Doradztwa (36,99 mln zł) oraz TPF (37,0 mln zł).

O wyborze zdecydowały cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 30 proc.).

Zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które mogą wpłynąć na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług.

Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 19 miesięcy.

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską, mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.
Na linii nr 58 Łętownia – Rzeszów pociągi będą rozpędzać się do prędkości od 160 do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h. W trakcie prac nad STEŚ zostanie podjęta decyzja o zastosowaniu zasilania 25 kV AC lub 3 kV DC.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.

Następnym etapem prac przygotowawczych – po wykonaniu STEŚ – będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Spółka CPK jest na końcowym etapie wstępnych konsultacji rynkowych przed ogłoszeniem przetargu na umowę ramową dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla 30 zadań inwestycyjnych.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.