Bilety 6 przewoźników dostępne w aplikacji mObywatel

Bilety 6 przewoźników dostępne w aplikacji mObywatel

W cyfrowym portfelu na dokumenty, czyli aplikacji mObywatel, pojawiły się nowe dokumenty. To bilety sześciu przewoźników kolejowych, kupione w serwisach PKP Informatyka, w tym na BILKOM.pl.

– Z aplikacji mObywatel korzysta już ponad 2,8 miliona Polaków. Stale pracujemy nad tym, aby była jeszcze lepsza i jeszcze bardziej użyteczna – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Konsekwentnie dodajemy do niej nowe usługi. Tym razem to bilety kolejowe, wkrótce kolejne nowości – dodaje.

Podróż z mObywatelem

Podróżujący pociągami zyskali kolejny powód, dla którego warto pobrać i korzystać z aplikacji mObywatel. Od 2019 r. można się nią legitymować w trakcie kontroli biletów. Od teraz bilety kolejowe można także w niej znaleźć.

– Aplikacja mObywatel to narzędzie, które ułatwia życie Polkom i Polakom w coraz szerszym zakresie. Możliwość łatwego elektronicznego zakupu biletów kolejowych to kolejny przykład, jak administracja publiczna może wspierać rozwój rozwiązań cyfrowych dostępnych dla zwykłych obywateli. Gratuluję spółce PKP Informatyka, która należy do Grupy PKP pomysłu i realizacji. Integracja z serwisem BILKOM to ważne zadanie. Cieszę się, że zostało wykonane przez polską firmę. W Ministerstwie Aktywów Państwowych namawiamy spółki Skarbu Państwa do inwestycji w nowoczesne technologie, w rozwój cyfrowych kompetencji, bo to jest nasza przyszłość – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– „BILKOM – bilety kolejowe” to nowa usługa w naszej aplikacji, dzięki której w telefonie znajdziemy bilety na przejazdy kupione w systemie PKP Informatyka – w serwisach BILKOM.pl i bilet.wielkopolskiebilety.pl. To dostęp do biletów takich przewoźników jak: PKP Intercity, POLREGIO, PKP SKM w Trójmieście, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Wielkopolskie czy Koleje Małopolskie – tłumaczy minister Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w KPRM. – Dzięki naszej aplikacji, podczas podróży pociągiem, można od teraz nie tylko wylegitymować się podczas kontroli biletów, ale i bilety pokazać – dodaje.  

Co zrobić, aby móc skorzystać z nowej usługi? Wystarczy mieć konto w serwisach BILKOM.pl lub bilet.wielkopolskiebilety.pl. Aby wyświetlić bilet w mObywatelu, system musi wiedzieć, że opłatę za przejazd wnosi użytkownik aplikacji. W tym celu należy sparować mObywatela z systemem PKP Informatyka. Parowanie aplikacji sprowadza się do zeskanowania kodu QR i oznaczenia zgody na przekazanie danych z biletu do mObywatela.

W aplikacji nie znajdziecie biletów kupionych w kasach, biletomatach oraz w innych systemach. Dlaczego? Nie są powiązane z osobą kupującą bilet.

Drugą ważną informacją jest to, że bilety w aplikacji dostępne są w trybie online. Oznacza to, że podczas kontroli musicie mieć dostęp do internetu. Twórcy aplikacji pracują nad tym, aby to nie było konieczne – wkrótce kupiony bilet będzie można pobrać z mObywatela (np. przed podróżą) i zapisać w telefonie.

Na dobrej drodze

W przyszłości, w ramach rozbudowy i integracji systemu BILKOM z przewoźnikami kolejowymi oraz ich systemami sprzedaży, w mObywatelu będzie można przechowywać bilety kupione również u kolejnych przewoźników.

Co więcej, także wkrótce w serwisie BILKOM będzie można potwierdzić swoje dane korzystając z… mObywatela – na podobnej zasadzie, jak podczas logowania do systemu eUrzędu Skarbowego.

– Przy zakupie biletu w BILKOM można skorzystać także z dodatkowych usług kolei funkcjonujących pod marką PKP Mobility, do których zaliczamy parkingi przydworcowe zarządzane przez PKP S.A., a także dostęp do usług współdzielonych – car-sharing, a docelowo także bike-sharing – oraz znajdujące się przy dworcach stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Poprzez integrację i rozwój usług cyfrowych PKP S.A. we współpracy z PKP Informatyka dążą do tego, aby dostarczyć pasażerom i klientom dworców nowy standard obsługi i jakości, zgodny z trendami związanymi z elektromobilnością czy multimodalnością podróży – dodaje Rafał Zgorzelski, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

– BILKOM jest obecnie jedynym serwisem sprzedaży biletów kolejowych z możliwością sprzedaży optymalnej oferty w ramach Wspólnego Biletu i Pakietu Podróżnika. Docelowo stanowić będzie platformę technologiczną dla wielu kanałów sprzedaży – nie tylko serwisu www, ale również biletomatów czy kas. Realizacja tych założeń opiera się na integracji danych do tej pory dostępnych w wielu systemach, oferowaniu usług powiązanych z obsługą informacyjną i bezpieczeństwem pasażera na dworcach, w ramach kompleksowej obsługi podróżnych – wyjaśnia Tadeusz Turzyński, prezes zarządu PKP Informatyka sp. z o.o.