Coradia iLint zastąpią pojazdy spalinowe w Dolnej Saksonii

Coradia iLint zastąpią pojazdy spalinowe w Dolnej Saksonii

Połączenia kolejowe pomiędzy miastami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude w Dolnej Saksonii, będą obsługiwane wyłącznie 14 pociągami wodorowymi Coradia iLint wyprodukowanymi przez Alstom. Należące do Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) pojazdy, stopniowo zastąpi na tej trasie 15 pociągów spalinowych.

Dzięki zasięgowi 1000 kilometrów zespoły trakcyjne Alstom Coradia iLint mogą przez cały dzień jeździć na jednym zbiorniku wodoru, emitując jedynie parę wodną i wodę, przy znacznie niższym poziomie hałasu.

Pomimo licznych projektów elektryfikacji linii kolejowych w kilku krajach, znaczna część europejskiej sieci szynowej pozostanie w dłuższej perspektywie niezelektryfikowana. W wielu krajach liczba pociągów spalinowych w obiegu jest nadal wysoka. W Niemczech jest ich ponad 4 tysiące. Lokalny przewoźnik LNVG już w 2012 roku zaczął szukać alternatyw dla pociągów spalinowych i tym samym zapewnił impuls do rozwoju pociągów wodorowych w Niemczech. Partnerami projektu zostały przedsiębiorstwo kolejowe i transportowe Elbe-Weser (evb) oraz firma gazowo-inżynieryjna Linde.

Pociągi będą tankowane codziennie na czynnej całą dobę stacji tankowania wodoru produkcji Linde. Na potrzeby obsługi linii zbudowano zbiorniki wodoru w Bremervörde o łącznej pojemności 1800 kilogramów oraz przygotowano sześć sprężarek wodoru i dwie pompy paliwowe. Planowana jest późniejsza produkcja wodoru na miejscu za pomocą elektrolizy i odzysku energii elektrycznej.

– Bezemisyjna mobilność to jeden z najważniejszych elementów zrównoważonej przyszłości, a Alstom ma jasny cel, aby stać się światowym liderem w dziedzinie alternatywnych napędów dla kolei. Pierwszy na świecie pociąg wodorowy, Coradia iLint, to dowód naszego zaangażowania w tworzenie zielonego transportu z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jesteśmy bardzo dumni, że wraz z naszymi partnerami wprowadzamy technologię wodorową do regularnego ruchu pasażerskiego – mówi Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny i prezes zarządu Alstom.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, które generuje energię elektryczną do napędu. Ten całkowicie bezemisyjny pociąg jest cichy i emituje jedynie parę wodną i kondensat. Coradia iLint charakteryzuje się kilkoma innowacjami: czystą konwersją energii, elastycznym magazynowaniem energii w akumulatorach oraz inteligentnym zarządzaniem siłą napędową i dostępną energią. Opracowany specjalnie do użytku na liniach niezelektryfikowanych, umożliwia czystą, zrównoważoną eksploatację pociągu przy zachowaniu wysokiej wydajności. W sieci evb pociąg porusza się z prędkością od 80 do 120, a maksymalna prędkość wynosi 140 kilometrów na godzinę.

Alstom ma obecnie cztery kontrakty na pociągi regionalne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Dwa z nich dotyczą Niemiec: pierwszy na 14 pociągów Coradia iLint w regionie Dolnej Saksonii, a drugi na 27 pociągów Coradia iLint w obszarze metropolitalnym Frankfurtu. Trzeci kontrakt dotyczy Włoch, gdzie firma buduje 6 pociągów Coradia Stream na wodór w regionie Lombardii – z opcją na 8 kolejnych, natomiast czwarty dotyczy Francji i obejmuje 12 pociągów Coradia Polyvalent na wodór, które będą kursować w czterech różnych regionach Francji. Ponadto Coradia iLint została z powodzeniem przetestowana m.in. w Austrii, Holandii, Polsce i Szwecji.