Cieszyn Dworcem Roku 2022, Kąty Wrocławskie z nagrodą publiczności

Cieszyn Dworcem Roku 2022, Kąty Wrocławskie z nagrodą publiczności

W organizowanym już po raz piąty konkursie „Dworzec Roku” tytuł Dworca Roku 2022 zdobył Cieszyn, natomiast w głosowaniu internautów zwyciężył kameralny dworzec w Kątach Wrocławskich. W tegorocznej edycji po raz pierwszy przyznano również nagrodę honorową dla dworca Przemyśl Główny. Wręczenie nagród laureatom było jednym z punktów Kongresu Kolejowego, odbywającego się w Warszawie 17 listopada.

W finale tegorocznego konkursu znalazło się 10 dworców: Cieszyn, Golęczewo, Kąty Wrocławskie, Kraków Swoszowice, Krzeszowice, Lublin Główny, Radom Główny, Tuchola, Wronki i Żory. Były to obiekty różniące się wielkością, liczbą obsługiwanych podróżnych i rolą na sieci kolejowej. Dworce w dużych miastach i ważnych węzłach komunikacyjnych i niewielkie przystanki na liniach o mniejszym ruchu.

Tegoroczny konkurs wygrał dworzec w Cieszynie. Wybudowany w roku 1888 obiekt początkowo był niewielkim przystankiem, pełniącym pomocniczą rolę w stosunku do głównego dworca w mieście. Po I wojnie światowej i podziale Śląska Cieszyńskiego główny dworzec znalazł się po czeskiej stronie granicy. Spowodowało to konieczność rozbudowy dworca w polskim Cieszynie. Dworzec przechodził różne koleje losu, aż w pierwszej dekadzie obecnego wieku, gdy zawieszano kursowanie pociągów do Bielska Białej, Katowic i Czeskiego Cieszyna, niemal stracił rację bytu. Miarą upadku było zawalenie się dachu i wejścia do dawnej poczekalni w 2016 r.

Stało się to już po przejęciu dworca przez miasto, które przez dłuższy czas nie mogło znaleźć funduszy na jego remont. Kiedy jednak w końcu prace ruszyły, ich efekty okazały się spektakularne. Po remoncie obiekt wrócił do roli centrum komunikacyjnego i do dziś służy pasażerom kolei, komunikacji autobusowej oraz miejskiej. Urządzono przy nim również parking dla rowerów i mini warsztat do samodzielnej naprawy tych pojazdów. Działa restauracja, punkty usługowe, skrytki na bagaż i bezpłatne toalety. Swoją placówkę ma tu również straż miejska. Dzięki temu stacja tętni życiem, nie tylko w porze odjazdów i przyjazdów pociągów.

Równolegle do jury swoją nagrodę przyznali również internauci, biorący udział w głosowaniu na stronie dworzec-roku.pl. Najwięcej głosów zdobył dworzec w Kątach Wrocławskich. Pochodzący z 1920 roku budynek poddano w latach 2019-2021 gruntownemu remontowi, poprzedzonemu badaniami konserwatorskimi. Dzięki temu, przywrócono tu oryginalną kolorystkę elewacji oraz stolarki okiennej i drzwiowej. Ściany elewacji pomalowano na pierwotny kolor jasnozielony, który uzupełniają białe sztukaterie oraz ciemnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Zrekonstruowano także drewniane wiatrołapy zlokalizowane przy wejściach od strony peronów i miasta.

Efektownie zrewitalizowany dworzec służy mieszkańcom załatwiającym sprawy lokalowe w Urzędzie Miasta i Gminy oraz gościom Gminnego Domu Kultury. Część lokali została też przeznaczona na potrzeby spółek kolejowych. Do dyspozycji podróżnych oddano klimatyzowaną poczekalnię oraz nowe toalety. Zlikwidowano także bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące wewnątrz obiektów oraz w ich otoczeniu.

W tym roku po raz pierwszy jury postanowiło przyznać dodatkową nagrodę honorową. Otrzymał ją dworzec Przemyśl Główny.

– Postanowiliśmy w szczególny sposób uhonorować niemalże symboliczną rolę, jaką ten obiekt odegrał w pierwszej fazie wojny w Ukrainie – wyjaśnia prezes fundacji „Pro Kolej” dr Jakub Majewski. Dworzec, który dwa lata temu zdobył nagrodę w naszym konkursie zamienił się w wielkie centrum przyjmowania i udzielania pomocy humanitarnej dla uchodźców i do dziś jest częścią infrastruktury kolejowej, która pozwala nieść pomoc naszym sąsiadom walczącym z rosyjską agresją – dodaje Majewski.

W poprzednich latach tytułu „Dworca Roku” zdobyły: Wągrowiec (2018), Ruda Śląska – Chebzie (2019), Goczałkowice-Zdrój (2020) i Oświęcim (2021). „Nagrodę publiczności” otrzymały natomiast kolejno: Kartuzy, Tarnów, wspomniany Przemyśl Główny oraz Wrocław Główny.  

Honorowym patronatem konkurs objęli: Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa, Towarzystwo Urbanistów Polskich, Stowarzyszenie Architektów Polskich i PTTK. Organizację piatej edycji wsparli jako Partnerzy: Budimex SA, Dasag, Lagardere Travel Retail.