České dráhy odbiorą w 2024 roku 22 nowe lokomotywy Vectron

České dráhy odbiorą w 2024 roku 22 nowe lokomotywy Vectron

Na przełomie stycznia i lutego Koleje Czeskie przejęły kolejne cztery lokomotywy Siemens Vectron od firmy leasingowej RSL. Są to pierwsze maszyny z tegorocznej dostawy. W 2024 roku ČD odbierze 22 nowe lokomotywy. Do końca roku narodowy przewoźnik będzie dysponował 61 lokomotywami Siemensa.

Od grudnia 2025 r. planowana jest dostawa 50 nowoczesnych interoperacyjnych lokomotyw Siemens Vectron o prędkości 230 km/h, które będą bezpośrednią własnością ČD.

W tym roku będziemy kontynuować odnawianie lokomotyw, nabywając najnowocześniejsze maszyny Siemens Vectron w drodze leasingu. Do końca roku wymienimy starsze lokomotywy bez ETCS na liniach, na których od 1 stycznia 2025 r. eksploatacja pod nadzorem nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym będzie obowiązkowa. Jednocześnie zapewnimy naszym maszynistom lepsze warunki pracy na nowych lokomotywach spełniających wysokie wymagania europejskich norm TSI, a pasażerowie z pewnością docenią osiągi nowych lokomotyw, które ułatwią osiągnięcie prędkości maksymalnej, a w razie potrzeby mogą również lepiej skrócić potencjalne opóźnienia na trasie – powiedział Michał Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

Obecnie wszystkie eksploatowane przez przewoźnika Vectrony pokonują ponad 32 000 kilometrów dziennie. Prowadzą pociągi z Flensburga na granicy niemiecko-duńskiej do Budapesztu oraz do Warszawy i Żyliny na Słowacji.

W miarę przybywania lokomotyw w ciągu roku będziemy je najpierw wykorzystywać w całej Grupie ČD do różnych przewozów, w tym do przewozów towarowych, a następnie stopniowo zaczniemy zastępować nimi 46-letnie lokomotywy serii 151 na połączeniach z Pragi do Bogumina i Żyliny, a najpóźniej od grudniowej zmiany rozkładu jazdy zastąpią one również lokomotywy 380 na połączeniach do Budapesztu  – dodał Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i wiceminister transportu pasażerskiego, wymieniając rozmieszczenie lokomotyw Siemens w tym roku.

Przewoźnik docelowo planuje całkowicie wycofać eksploatacji lokomotywy serii 151. Obecnie ČD posiada ich łącznie 12. Zgodnie z rozkładem jazdy w 2025 r., seria 380 zostanie przeniesiona na inne linie bez wyłącznej eksploatacji z wykorzystaniem ETCS. Będą to głównie pociągi na liniach Praga – Czeskie Budziejowice – Linz.

Miłośnicy kolei mają więc ostatni pewny sezon, w którym mogą złapać lokomotywy serii 151 na czele pociągów ekspresowych w 3 korytarzu kolejowym, a także lokomotywy serii 380 w 1 korytarzu kolejowym. W ramach modernizacji taboru ČD pewna liczba starszych pojazdów zostanie wycofana z eksploatacji.

Lokomotywy Siemens Vectron są używane przez Koleje Czeskie w pociągach berlińskich z Pragi do Flensburga, Kilonii, Hamburga i Berlina, Canopus do Lipska, Metropolitan do Budapesztu, w pociągach Western Express, Krušnohor i Slovácký Express z Pragi przez Pilzno do Chebu, z Chebu do Ústí nad Labem, z Ústí nad Labem do Pragi, z Pragi do Starego Miasta u Uh. Hradiště i pociągiem Batory Budapest – Břeclav – Bogumin – Warszawa. Lokomotywy jeżdżą już na czele niektórych pociągów Praga – Ostrawa – Żylina i Bogumin – Warszawa.

Prędkość maksymalna obecnego Vectrona wynosi 200 km/h, a moc 6,4 MW. Mogę jeździć na torach w Niemczech, Polsce, Słowacji, na Węgrzech i w Austrii. Wyposażone są w system sygnalizacji ETCS oraz łączność radiową GSM-R.