W czerwcu 2023 r. kolej jako środek transportu wybrało 31,2 mln pasażerów. W zestawieniu rok do roku to wynik wyższy o ponad 1,4 mln pasażerów (+4,8%).
Praca przewozowa osiągnęła poziom ponad 2,3 mld pasażerokilometrów i była wyższa o 0,1 mld (+5,9%) niż w czerwcu 2022 r. Praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 15,7 mln pociągokilometrów – to o 0,4 mln pociągokilometrów więcej (+2,7%) niż rok wcześniej. W czerwcu 2023 r. średnia odległość przejazdu pasażera wyniosła 74,3 km, co oznacza wzrost o 1 km w porównaniu do czerwca 2022 r.
Ostatni miesiąc pierwszego półrocza 2023 r. był nieznacznie słabszy pod względem liczby pasażerów w porównaniu z rekordowym majem. Ogółem z usług kolei skorzystało o 1,1 mln osób mniej (-3,4%). W zestawieniu miesiąc do miesiąca spadła również – o 0,2 mln pociągokilometrów (-1,1%) wielkość pracy eksploatacyjnej. Wzrosła natomiast, o 0,2 mld pasażerokilometrów (+8,4%), wielkość pracy przewozowej wykonanej przez pociągi pasażerskie, a także wydłużyła się, o 8,1 km, średnia odległość przejazdu pasażera.
W całej Unii Europejskiej podkreślany jest wkład transportu kolejowego w ograniczanie emisji CO2, a także fakt, że pociąg to najbardziej efektywny energetycznie środek transportu dla dużej liczby osób. Często podróż koleją jest również tańszą opcją dojazdu niż w przypadku np. samochodu. Nie zawsze jednak niższa cena wystarcza, aby pociąg stał się środkiem transportu pierwszego wyboru. Należy stale poprawiać jakość usług kolejowych. Ważne pozostają czynniki związane z czasem podróży i punktualnością, czy też dogodnością przesiadek. Coraz większego znaczenia nabiera również potrzeba dalszej cyfryzacji usług, a także zapewnienie tzw. usług dodatkowych, podnoszących komfort podróżowania – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W pierwszym półroczu 2023 r. z usług kolei skorzystało 181,6 mln pasażerów, wartość wykonanej pracy przewozowej wyniosła prawie 12 mld pasażerokilometrów, a pracy eksploatacyjnej 93,5 mln pociągokilometrów. W porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. są to wartości wyższe odpowiednio o: 23,5 mln (+14,9%) w liczbie pasażerów, niemal o 1,4 mld pasażerokilometrów (+13%) wg wykonanej pracy przewozowej oraz o prawie 1,7 mln (+1,8%) wg wykazanej pracy eksploatacyjnej.
Udział przewoźników
przewoźnik | liczba pasażerów |
Polregio | 26,49% |
PKP Intercity | 16,95% |
Koleje Mazowieckie | 16,80% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 11,89% |
Koleje Śląskie | 5,85% |
Koleje Dolnośląskie | 5,09% |
Koleje Wielkopolskie | 4,70% |
SKM Warszawa | 4,22% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,75% |
Koleje Małopolskie | 2,23% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 2,08% |
Arriva | 0,71% |
Pozostali | 0,23% |
przewoźnik | praca przewozowa |
PKP Intercity | 56,41% |
Polregio | 17,87% |
Koleje Mazowieckie | 7,65% |
Koleje Dolnośląskie | 3,79% |
Koleje Śląskie | 3,62% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 3,48% |
Koleje Wielkopolskie | 2,51% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 1,31% |
Koleje Małopolskie | 1,13% |
SKM Warszawa | 0,96% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,47% |
Pozostali | 0,43% |
Arriva | 0,37% |
przewoźnik | praca eksploatacyjna |
PKP Intercity | 34,84% |
Polregio | 29,10% |
Koleje Mazowieckie | 10,28% |
Koleje Dolnośląskie | 6,19% |
Koleje Wielkopolskie | 4,85% |
Koleje Śląskie | 4,35% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,93% |
Koleje Małopolskie | 1,73% |
SKM Warszawa | 1,59% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 1,55% |
Arriva | 1,39% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,80% |
Pozostali | 0,40% |