Blisko 182 mln pasażerów w pierwszym półroczu 2023 r.

Blisko 182 mln pasażerów w pierwszym półroczu 2023 r.

W czerwcu 2023 r. kolej jako środek transportu wybrało 31,2 mln pasażerów. W zestawieniu rok do roku to wynik wyższy o ponad 1,4 mln pasażerów (+4,8%).

Praca przewozowa osiągnęła poziom ponad 2,3 mld pasażerokilometrów i była wyższa o 0,1 mld (+5,9%) niż w czerwcu 2022 r. Praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 15,7 mln pociągokilometrów – to o 0,4 mln pociągokilometrów więcej (+2,7%) niż rok wcześniej. W czerwcu 2023 r. średnia odległość przejazdu pasażera wyniosła 74,3 km, co oznacza wzrost o 1 km w porównaniu do czerwca 2022 r.

Ostatni miesiąc pierwszego półrocza 2023 r. był nieznacznie słabszy pod względem liczby pasażerów w porównaniu z rekordowym majem. Ogółem z usług kolei skorzystało o 1,1 mln osób mniej (-3,4%). W zestawieniu miesiąc do miesiąca spadła również – o 0,2 mln pociągokilometrów (-1,1%) wielkość pracy eksploatacyjnej. Wzrosła natomiast, o 0,2 mld pasażerokilometrów (+8,4%), wielkość pracy przewozowej wykonanej przez pociągi pasażerskie, a także wydłużyła się, o 8,1 km, średnia odległość przejazdu pasażera.

W całej Unii Europejskiej podkreślany jest wkład transportu kolejowego w ograniczanie emisji CO2, a także fakt, że pociąg to najbardziej efektywny energetycznie środek transportu dla dużej liczby osób. Często podróż koleją jest również tańszą opcją dojazdu niż w przypadku np. samochodu. Nie zawsze jednak niższa cena wystarcza, aby pociąg stał się środkiem transportu pierwszego wyboru. Należy stale poprawiać jakość usług kolejowych. Ważne pozostają czynniki związane z czasem podróży i punktualnością, czy też dogodnością przesiadek. Coraz większego znaczenia nabiera również potrzeba dalszej cyfryzacji usług, a także zapewnienie tzw. usług dodatkowych, podnoszących komfort podróżowania – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W pierwszym półroczu 2023 r. z usług kolei skorzystało 181,6 mln pasażerów, wartość wykonanej pracy przewozowej wyniosła prawie 12 mld pasażerokilometrów, a pracy eksploatacyjnej 93,5 mln pociągokilometrów. W porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. są to wartości wyższe odpowiednio o: 23,5 mln (+14,9%) w liczbie pasażerów, niemal o 1,4 mld pasażerokilometrów (+13%) wg wykonanej pracy przewozowej oraz o prawie 1,7 mln (+1,8%) wg wykazanej pracy eksploatacyjnej. 

Udział przewoźników

przewoźnikliczba pasażerów
Polregio26,49%
PKP Intercity16,95%
Koleje Mazowieckie 16,80%
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście11,89%
Koleje Śląskie5,85%
Koleje Dolnośląskie5,09%
Koleje Wielkopolskie4,70%
SKM Warszawa4,22%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna2,75%
Koleje Małopolskie2,23%
Warszawska Kolej Dojazdowa2,08%
Arriva0,71%
Pozostali0,23%
  
przewoźnikpraca przewozowa
PKP Intercity56,41%
Polregio17,87%
Koleje Mazowieckie 7,65%
Koleje Dolnośląskie3,79%
Koleje Śląskie3,62%
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście3,48%
Koleje Wielkopolskie2,51%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna1,31%
Koleje Małopolskie1,13%
SKM Warszawa0,96%
Warszawska Kolej Dojazdowa0,47%
Pozostali0,43%
Arriva0,37%
  
przewoźnikpraca eksploatacyjna
PKP Intercity34,84%
Polregio29,10%
Koleje Mazowieckie 10,28%
Koleje Dolnośląskie6,19%
Koleje Wielkopolskie4,85%
Koleje Śląskie4,35%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna2,93%
Koleje Małopolskie1,73%
SKM Warszawa1,59%
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście1,55%
Arriva1,39%
Warszawska Kolej Dojazdowa0,80%
Pozostali0,40%