Województwo Śląskie poinformowało o zamiarze przeprowadzenia przetargu na obsługę linii do lotniska Katowice Pyrzowice. Tymczasem prace PKP Polskich Linii Kolejowych na linii kolejowej 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie idą zgodnie z harmonogramem.
Samorząd planuje rozpocząć podpisać umowę na realizację przewozów pasażerskich na okres 7 lat na następujących odcinkach:
- Gliwice – Katowice – Zawiercie – MPL Katowice – Tarnowskie Góry
- Katowice – Tarnowskie Góry – MPL Katowice – Zawiercie
- Częstochowa – Zawiercie – MPL Katowice – Tarnowskie Góry
- Tarnowskie Góry – MPL Katowice – Zawiercie
Przypomnijmy, że początkowo Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego planował udzielić zamówienia podmiotowi wewnętrznemu – spółce Koleje Śląskie.
Trwają prace między Tarnowskimi Górami a Zawierciem
W nowo budowanej stacji Pyrzowice Lotnisko widać konstrukcje peronów i przejścia podziemnego, którym podróżni bezpiecznie dojdą do pociągów.
Na odcinku od Tarnowskich Gór do Siewierza układany jest tor. Powstają bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe. Wybudowany jest wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad DW 908 oraz 57-metrowy wiadukt kolejowy nad autostradą A1. Etap prac na tym odcinku zaplanowany jest do końca roku. W 2023 r. prace będą realizowane na linii od Siewierza do Zawiercia.
– Efektem inwestycji będzie nowa oferta podróży pociągiem do portu lotniczego Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około 1h. – poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak dodaje nasza rozmówczyni, projekt ma też istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu.
– W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmuje 59 obiektów i 38 przejazdów kolejowo-drogowych – wymienia Głowacka.
Wartość inwestycji to 660 mln zł netto z czego dofinansowanie unijne wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 roku.