Alstom z umową ramową na dostawę do 100 lokomotyw wielosystemowych dla Akiem

Alstom z umową ramową na dostawę do 100 lokomotyw wielosystemowych dla Akiem

Alstom oraz europejska firma leasingowa Akiem podpisały umowę ramową na dostawę 100 wielosystemowych lokomotyw Traxx Universal (MS3). Zamówienie podstawowe obejmuje 65 lokomotyw. Łączna kwota umowy ramowej to aż 500 mln euro.

Zamówienie potwierdza pozycję Akiem jako lidera na europejskim rynku leasingu i ambicję przyczynienia się do przyspieszenia działań na rynku kolejowym, inwestując duże inwestycje w korytarze z Francji do 12 innych krajów europejskich.

Jesteśmy bardzo dumni, że firma Akiem powiększa swoją flotę lokomotyw dzięki największemu pojedynczemu zamówieniu lokomotyw Traxx dla znacznej liczby krajów. Dzięki tej umowie zarówno Akiem, jak i Alstom wzmocnią swoją silną pozycję w zakresie lokomotyw w różnych korytarzach, w tym na rodzimym rynku – powiedział Kevin Cogo, wiceprezes ds. taboru kolejowego, lokomotyw i komponentów w firmie Alstom DACH

Lokomotywy wielosystemowe Traxx korzystają ze zoptymalizowanego zużycia energii i mogą obsługiwać operacje zarówno towarowe, jak i pasażerskie z prędkością do 160 kilometrów na godzinę. Obejmą one operacje w 12 krajach europejskich: Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Luksemburgu, Węgrzech, Polsce, Czechach, Słowacji. Jako unikalna cecha dla lokomotyw wielosystemowych, część z nich zostanie dostarczona z funkcją ostatniej mili spalinowej lub akumulatorowej, umożliwiającą dostęp do portów, terminali lub terenów przemysłowych bez potrzeby lokomotywy manewrowej.

Akiem jest podekscytowany złożeniem nowego zamówienia w firmie Alstom. Nieustannie inwestujemy w nasze portfolio lokomotyw, aby służyć naszym klientom i zdobywać nowe pozycje rynkowe. Te inwestycje w akcje pozwolą zaoferować nowe wydajne i zrównoważone trasy, które przyczynią się do zwiększenia przesunięcia modalnego w kierunku kolei w Europie. 55 lokomotyw w ramach tego zamówienia będzie kursować z Francji do Europy w kontekście braku dostaw w ciągu ostatniej dekady. Zamierzamy przyczynić się do odmłodzenia kolejowego transportu towarowego i międzymiastowego transportu pasażerskiego we Francji oraz ułatwić innowacje i konkurencję przy wsparciu naszych zespołów utrzymania ruchu i serwisu – dodał Fabien Rochefort, dyrektor generalny Akiem.

Wszystkie lokomotywy zostaną wyposażone w wiodący system sygnalizacji ATLAS, rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS). System ten zapewnia najszerszy zasięg krajów i linii, zarówno w systemie ETCS, jak i w przypadku starszych systemów operacyjnych, a także doskonałą architekturę „dwa z trzech”.

Lokomotywy produkowane będą w zakładzie Alstom w Kassel w Niemczech. Dostawy zaplanowano na lata 2025-2028.