ALLRAIL: konkurencja prowadzi do tańszych biletów

ALLRAIL: konkurencja prowadzi do tańszych biletów

Od dzisiaj PKP Intercity podniosło ceny biletów na wszystkie świadczone usługi kolejowe. Przewoźnik swoją decyzję tłumaczy inflacją oraz wzrostem kosztów. W ocenie stowarzyszenia ALLRAIL, spółka postanowiło nie dostrzec prawdziwej przyczyny wzrostu cen biletów: zamknięcia rynku kolejowego oraz zakazu konkurencji na polskich torach.

Utrzymywanie monopolu na polskim rynku kolejowym z pewnością jest wygodnym rozwiązaniem: brak konkurencji z przewoźnikami sprawia, że znikają bodźce do poprawy jakości usług. W rezultacie, rosnące koszty biletów z łatwością zostają przenoszone na pasażerów, którzy nie mają innej alternatywy. Jednocześnie wszelkie próby wprowadzenia konkurencji i znaczących zmian na rynku są skutecznie blokowane przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

Z doświadczenia wiemy, że w tych krach Unii, w których wprowadzono konkurencję w zakresie usług długodystansowych, zaowocowało to zwiększeniem częstotliwości usług i obniżeniem cen biletów dla pasażerów – podkreśla ALLRAIL.

W ocenie stowarzyszenia wszelkie próby prawdziwych postępów w zakresie otwarcia polskiego rynku kolejowego zostają skutecznie udaremniane. Jak podaje w 2016 i 2017 roku, UTK odrzucił wniosek prywatnego przewoźnika Arriva RP w zakresie świadczenia pasażerskich przewozów komercyjnych na trasach Warszawa-Kraków oraz Warszawa-Poznań. Podobnie stało się w 2016 w przypadku Kolei Mazowieckich, które nie otrzymały zgody na komercyjne kursy między Warszawą a Poznaniem. Następnie w 2019 roku, czeski przewoźnik Leo Express również podjął próbę wprowadzenia istotnej zmiany na polskim rynku kolejowym, która tak samo spotkała się paraliżowaniem ze strony UTK. W efekcie, w 2022 (po trzech latach oczekiwania) przewoźnik wycofał swój wniosek o otwarty dostęp. Obecnie nadeszła kolej na RegioJet, kolejnego przewoźnika komercyjnego, który staje w obliczu tego samego scenariusza co jego poprzednicy: UTK systematycznie blokuje wszelkie próby wprowadzenia konkurencji na trasach Praga-Gdynia, Kraków-Gdynia i Wrocław-Warszawa.

Wspomnijmy, że to tylko niektóre przykłady połączeń krajowych, które z powodzeniem mogłyby zostać uruchomione bez dotacji – zaznacza stowarzyszenia

Dlatego też, widząc jak polski rynek jest zamknięty na cztery spusty, nie istnieje żadna przeciwwaga dla tego, do czego może doprowadzić protekcjonizm państwowy. Zalicza się do tego również wzrost cen biletów.

Konkurencja prowadzi do lepszych usług, tańszych biletów, większej częstotliwości przejazdów i do wzrostu liczby pasażerów z korzyścią dla wszystkich przewoźników. Bez konkurencji, polskie instytucje narażają się na ukazanie w bardzo negatywnym świetle jako te, które dobrowolnie blokują liberalizację kolei pasażerskich w Polsce – podkreśla Nick Brooks Sekretarz.

Alliance of Passenger Rail New Entrants (ALLRAIL) to europejskie stowarzyszenie non-profit niezależnych przewoźników pasażerskich, zarówno operatorów kolejowych, jak i sprzedawców biletów. Grupa powołana w maju 2017 r. w Brukseli firma ALLRAIL od 2019 r. posiada status oficjalnego organu przedstawicielskiego dla sektora kolejowego UE