Zmodernizowana Warszawa Zachodnia zwiększy role kolei nie tylko w stolicy

Zmodernizowana Warszawa Zachodnia zwiększy role kolei nie tylko w stolicy

Ze stacji  Warszawa Zachodni korzystają podróżni pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych. Równocześnie przebudowywane są perony, rośnie hala peronowa i budowane jest przejście podziemne. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy komfort obsługi pasażerów i sprawność połączeń kolejowych. Projekt o wartości ok. 2 mld zł współfinansowany jest ze środków unijnych POIiŚ.

Warszawa Zachodnia to kolejna stacja na sieci kolejowej, która będzie dostępniejsza i zapewni większe możliwości transportu kolejowego. Zmieniły się stacje w dużych i mniejszych miastach m.in.: Rzeszów, Szczecin, Gdańsk, Dęblin, Lublin, Lubin.

– Krajowy Program Kolejowy pozwolił zwiększyć dostępność mieszkańców do kolei na dziesiątkach stacji w dużych i małych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny projekt, który istotnie wzmocni role kolei w stolicy, regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Tym samym łatwiejsze będą podróże i bardziej konkurencyjna kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nieprzerwalnie prowadzony jest ruch pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych. W ciągu doby podróżni korzystają z ok. 700 pociągów. Organizacja rozkładu jazdy powstaje przy szczegółowych ustaleniach między zarządcą linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Korekty rozkładu jazdy wykorzystywane są do koordynacji robót

– Na stacji Warszawa Zachodnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą największą w historii inwestycję, która zapewni wszystkim podróżnym komfortowe warunki obsługi. Efektem prac – realizowanych z udziałem środków unijnych, będzie także sprawniejsza kolej i dogodne możliwości łączenia podróży pociągiem i komunikacją miejską. Wielobranżowe przedsięwzięcie wymaga szczególnej organizacji rozkładu, aby kontynuować prace i utrzymać przejazd pociągów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace wykonano na torach oraz kilkanaście metrów nad i pod peronami. Zadaszenie stacji osiągnie powierzchnię 35 000 m2, – 200 m długości i 150 m  szerokości (pięć boisk piłki nożnej). Obiekt rozpostarty 11 metrów nad podróżnymi przykryje 8 peronów. Skalę budowy ukazuje zamontowane już ponad dwadzieścia konstrukcji. Wykonawca specjalnym transportem przywiezie i ustawi łącznie 60 słupów oraz dziesiątki elementów konstrukcji.

Na stacji pracuje ponad 70 firm, ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu. Roboty obejmują prace ziemne, eletrotechniczne, torowe, budowlane, kanalizacyjne i kablowe. Jeszcze w tym roku pasażerowie skorzystają z pierwszych nowych peronów. Już zbudowane są korpusy trzech peronów od ul. Tunelowej nr 6, 7 i 8. Wykonawca montuje nawierzchnię i wiaty sektorowe stanowiące przedłużenie zadaszenia hali peronowej. Budowane są nowe perony od ul. Tunelowej. Obok peronów – równolegle do budowy zadaszenia i kładki prowadzone są roboty torowe. Do głębokości 26 m budowany jest tunel i przejście podziemne. Wykop pod konstrukcję nowego podziemnego obiektu będzie miał ok. 50 000 m3. W nowym przejściu będą punkty niezbędne do obsługi podróżnych. Przygotowana zostanie konstrukcja tunelu tramwajowego. Już wybudowana jest płyta stropowa tunelu i wydobywany jest spod niej gruntu. O skali prac świadczy m.in. liczba przejazdów samochodów ciężarowych np. do wywiezienia urobku (60.000 m3) potrzebne było ok. 3 000 wywrotek, a do betonowania ok. 2 400 betoniarek.

Lokalne Centrum Sterowania z komputerowymi urządzeniami zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Widać już nowy budynek. Układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe.

Roboty na stacji skoordynowane są z remontem wiaduktu kolejowego nad al. Prymasa Tysiąclecia. Wykonano prace w środkowej i zachodniej nawie. Wykonawca pracuje na wschodniej nawie.

Obsługa pociągów i organizacja ruchu mimo prac

Szeroki zakres prac wymaga bieżącej organizacji ruchu na i przez stację. Dojście jest zapewnione od strony Alej Jerozolimskich. Wyłączono czasowo z eksploatacji dawny peron nr 8. Pociągi regionalne i aglomeracyjne na linii obwodowej w kierunku Warszawy Gdańskiej rozpoczynają i kończą bieg na przystanku Warszawa Wola. W tym czasie realizowane są ważne prace torowe, które usprawnia organizacje ruchu pociągów przez Warszawę Zachodnią.

Taka będzie Warszawa Zachodnia

Na Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.