Zerowy VAT sposobem na tańsze bilety PKP Intercity?

Zerowy VAT sposobem na tańsze bilety PKP Intercity?

Poseł Franciszek Sterczewski skierował do ministra aktywów państwowych oraz  ministra infrastruktury interpelację, w której zapytał o działania podjęte przez resort w celu uniknięcia podwyżek cen biletów PKP Intercity.

W ocenie Franciszka Sterczewskiego komunikacja zbiorowa, w szczególności kolej, to niezwykle istotny środek transportu.

– Należy dokładać wszelkich starań, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerek i pasażerów. Z tego powodu zupełnie pozbawione sensu jest wchodzące w życie od 13 stycznia br. podwyżki cen biletów w pociągach PKP Intercity – podkreśla poseł.

Parlamentarzysta zapytał więc jakie działania podjęto w celu uniknięcia podwyżek cen biletów.

Andrzej Bittel sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował, że resort w 2020 roku podjął starania w sprawie obniżenia stawki VAT na usługi kolejowego transportu pasażerskiego.

– Z przekazanej przez Ministerstwo Finansów informacji wynika, że na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2021 r. Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) jednomyślnie przyjęła podejście ogólne wobec wniosku Komisji Europejskiej dotyczącego zmiany dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w zakresie stawek VAT. Uzgodniony projekt dyrektywy przewiduje możliwość, po zakończeniu procedury legislacyjnej na forum UE i formalnym wejściu w życie dyrektywy, wprowadzenia 0% stawki VAT na usługi kolejowego przewozu osób – przekazuje Bittel

Jak tłumacz przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, zgodnie z unijną procedurą legislacyjną projekt dyrektywy jest kierowany do Parlamentu Europejskiego, który został poproszony o jego zaopiniowanie w terminie do 15 marca 2022 r.

– Prowadzone są także rozmowy z Komisją Europejską w sprawie możliwości rozliczenia podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanej działalności przewozowej przez przewoźników kolejowych, których siedziby znajdują się poza terytorium Unii Europejskiej. Niezależnie od powyższego, w przypadku obniżenia kosztów działalności PKP Intercity nie wyklucza obniżenia cen biletów – dodaje.

Poseł Sterczewski  wylicza, że w przypadku kupna biletów na pociągi TLK cena bazowa będzie wynosić już nie 60 złotych, jak to było do tej pory, a 69 złotych. Zmienione zostaną progi promocyjne, na szczęście na korzyść pasażerów i pasażerek – od 13 stycznia mają wynosić 15, 30 i 45%.

–  W ten sposób wzrośnie korzyść z zakupów dokonywanych z wyprzedzeniem, jednak należy pamiętać, że nie zawsze można sobie na taki luksus pozwolić – dodaje poseł.

Poseł pyta także czy wprowadzane podwyżki są jedynie tymczasowe, czy też stanowią docelowe ceny a także czy jest rozważany dalszy wzrost cen biletów.

– Wprowadzona od 13 stycznia 2022 r. zmiana cennika PKP Intercity jest pierwszą zmianą cen biletów na przejazdy pociągami wszystkich kategorii od czasu zmian wprowadzonych w rozkładzie jazdy 2013/14 – odpowiedział Andrzej Bittel.

Sekretarz stanu w resorcie przypomniał jednocześnie, że w okresie od 2014 do 2021 roku kolejowi przewoźnicy regionalni zmieniali wielokrotnie ceny swoich biletów argumentując to m.in.: wzrostem nakładów inwestycyjnych, rosnącymi kosztami eksploatacji czy inwestycjami taborowymi.

–  PKP Intercity na bieżąco analizuje dynamicznie zmieniające się otoczenie spółki, wyniki sprzedażowe oraz zachowania pasażerów. Spółka bierze pod uwagę segmenty pasażerów, relacje, sezonowość, czasy przejazdu, komfort podróży, otoczenie konkurencyjne, prowadzone prace remontowe oraz modernizacyjne, elastyczności cenowe pasażerów, podaż miejsc i frekwencje w poszczególnych pociągach – dodał przedstawiciel resortu

Poseł Sterczewski zapytał również w jaki sposób ministerstwa zamierzają wpływać na działania PKP, aby uniknąć spadku liczby pasażerek i pasażerów?

– Ministerstwo Infrastruktury na bieżąco monitoruje wykonanie przez PKP Intercity Umowy Ramowej  o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Dodatkowo, Ministerstwo przeprowadza kontrole obejmujące zakres i jakość świadczonych usług, a w uzasadnionych przypadkach podejmuje interwencje mające na celu wdrożenie działań zaradczych – odpisał Andrzej Bittel.

Zwrócił również uwagę, że spadek liczby podróżnych, po dynamicznym wzroście w latach 2016-2019, związany jest głównie z obecną sytuacją spowodowaną pandemią COVID-19. Rozprzestrzenianie się wirusa SARS-COV-2 spowodowało, że cześć podróżnych w obawie przed zakażeniem zrezygnowało z transportu publicznego na rzecz transportu indywidualnego.