Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, PKP Intercity oraz PolRegio wprowadziło szczególne zasady zwrotów biletów na przejazdy pociągami uruchamianymi przez przewoźników.
PKP Intercity
Bilety jednorazowe
1. Bilety jednorazowe w komunikacji krajowej i międzynarodowej (w tym bilety abonamentowe i bilety bezzwrotne):
a) zakupione do 4 marca 2020 r., których termin ważności się nie rozpoczął – można zwracać bez potrącenia odstępnego.
b) zakupione do 4 marca 2020 r. na przejazdy od 5 do 13 marca 2020 r. i niewykorzystane – można zwracać wyłącznie w drodze reklamacji bez potrącenia odstępnego.
2. Podróżni, którzy w dniach od 5 do 13 marca 2020 r. zwracali bilety zakupione do 4 marca 2020 r. i przy zwrocie należności zostało im potrącone odstępne – mogą w drodze reklamacji wnieść o zwrot pobranego odstępnego.
Bilety odcinkowe
1. Bilety odcinkowe zakupione do 4 marca 2020 r.uprawniające do przejazdów w dniu 5 marca 2020 r. i później – można zwracać bez potrącenia odstępnego.
2. Należności będą zwracane proporcjonalnie do liczby niewykorzystanych dni i w odstępstwie od terminów wskazanych odpowiednio w § 20 RPO-IC.
3. Podróżni, którzy w dniach od 5 do 13 marca 2020 r. zwracali bilety zakupione do 4 marca 2020 r. i przy zwrocie należności zostało im potrącone odstępne – mogą w drodze reklamacji wnieść o zwrot pobranego odstępnego.
Bilety weekendowe (Bilety weekendowe, Bilety weekendowe MAX, Razem w Polskę)
1. Bilety weekendowe zakupione do 4 marca 2020 r.na przejazdy w weekendy od 13 marca 2020 r. – można zwracać bez potrącenia odstępnego.
2. Należności za niewykorzystane bilety weekendowe wydane na weekend od 6 do 9 marca 2020 r. – zwracane będą w drodze reklamacji.
3. Podróżni, którzy w dniach od 5 do 13 marca 2020 r. zwracali bilety zakupione do 4 marca 2020 r. i przy zwrocie należności zostało im potrącone odstępne – mogą w drodze reklamacji wnieść o zwrot pobranego odstępnego.
Bilety sieciowe
1. Karty INTERCITY zakupione do 4 marca 2020 r. – można zwracaćw drodze reklamacji bez potrącenia odstępnego.
2. Bilety sieciowe z ulgową usługą transportową zakupione do 4 marca 2020 r. – można zwracaćw drodze reklamacji bez potrącenia odstępnego.
3. Należności za częściowo niewykorzystane bilety sieciowe będą zwracane proporcjonalnie do liczby niewykorzystanych dni i w odstępstwie od terminów wskazanych w § 20 RPO-IC oraz ust. 20 pkt 2 Zasad odprawy UUT.
4. Podróżni, którzy w dniach od 5 do 13 marca 2020 r. zwracali bilety zakupione do 4 marca 2020 r. i przy zwrocie należności zostało im potrącone odstępne, mogą w drodze reklamacji wnieść o zwrot pobranego odstępnego.
PolRegio
Przewoźnik poinformował, że podróżnym, którzy w związku z decyzją o zamykaniu wszystkich placówek oświatowych, kin i teatrów, ogłoszoną 11 marca 2020 r. przez Prezesa Rady Ministrów, zamierzają zrezygnować z przejazdów pociągami uruchamianymi przez PR, zwrot należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystane bilety okresowe odcinkowe (tygodniowe, miesięczne lub kwartalne), zakupione w kasie biletowej, pociągu lub biletomacie najpóźniej 13 marca 2020 r., ważne na przejazdy 12 marca i później, jest dokonywany w odstępstwie od obowiązujących terminów (tzn. nawet po upływie odpowiednio: pierwszego, dziesiątego lub trzydziestego dnia terminu ważności biletu), bez potrącenia odstępnego, proporcjonalnie do czasu, w jakim nie mogły one być wykorzystane.
W przypadku podróżnych, którzy nabyli bilety okresowe odcinkowe (tygodniowe, miesięczne i kwartalne) za pośrednictwem internetowych i mobilnych systemów sprzedaży PR, tj.: mPOLREGIO (bilety.polregio.pl, aplikacja POLREGIO), IPR, SkyCash, Bilkom, E-PODRÓŻNIK BILETY, KOLEO, zwroty należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystane bilety, będą dokonywane na drodze reklamacji bez potrącania odstępnego, proporcjonalnie do czasu, w jakim nie mogły one być wykorzystane. Powyższe dot. biletów zakupionych najpóźniej 13 marca 2020 r., ważnych na przejazdy 12 marca i później.