Zachodniopomorskie pokazało w Kołobrzegu kolejny pociąg hybrydowy [GALERIA]

Zachodniopomorskie pokazało w Kołobrzegu kolejny pociąg hybrydowy [GALERIA]

Dziś, około godz. 11:00 przy latarni morskiej w Kołobrzegu zaprezentowany został trzeci pociąg hybrydowy wyprodukowany przez Newag dla Pomorza Zachodniego.  W sumie województwo zakupiło siedem takich składów.

Hybrydowego taboru na Pomorzu Zachodnim przybywa. Do kursujących od stycznia 2021 r. bursztynowego i zielonego dołącza kolejny Impuls 2 typu 36WEh-003, który otrzymał wyjątkowe morskie malowanie.

– To symbole naszego regionu: nowoczesne, przyjazne środowisku, wygodne i bezpieczne – mówił w Kołobrzegu marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Nłękitna hybryda przejechała ze stacji kolejowej w Kołobrzegu do latarni morskiej. Toczący się nabrzeżem skład zadziwił spacerowiczów i pasażerów statków turystycznych. A gdy już „zacumował”, przyciągnął uwagę osób wypoczywających na plaży i promenadzie.

O godzinie 11 rozpoczęła się uroczysta prezentacja nowego pociągu, z udziałem parlamentarzystów i samorządowców. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego, obok marszałka Olgierda Geblewicza, reprezentowali wicemarszałek Tomasz Sobieraj i Anna Bańkowska. Błękitny szynobus powitała również Anna Mieczkowska, prezydent Kołobrzegu.

Mieszkańcy i turyści na powitanie robili zdjęcia, a później bardzo licznie i z bardzo bliska oglądali hybrydowy pociąg. Była okazja sprawdzić, jak przestronne jest wnętrze, jak wygodne fotele, jakie wyposażenie znajduje się na pokładzie. Plenerowe wydarzenie w kolejowo-marynistycznym klimacie trwało do godziny 14. Na uczestników czekało wiele atrakcji. Nawet spotkanie z piratem. Była też fotobudka, dla najmłodszych – zajęcia z animatorami, konkursy i zabawa przy muzyce. Przygotowano również upominki i dużą porcję wiedzy (materiały edukacyjne) na temat ekologicznego transportu i walorów Pomorza Zachodniego.

– Jako zielony region inwestujemy w niskoemisyjny transport, dbając o środowisko i jakość życia mieszkańców – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. – Pomorze Zachodnie ma najnowocześniejszy w Polsce tabor kolejowy do obsługi połączeń regionalnych.

– Cieszę się, że te nowoczesne pojazdy są przekazywane w użytkowanie Polregio, ponieważ budujemy dzięki temu atrakcyjną i konkurencyjną ofertę połączeń kolejowych służących mieszkańcom regionu i turystom. Wysoki komfort, bezpieczeństwo i nowoczesne rozwiązania podnoszą atrakcyjność kolei i przyciągają nowych pasażerów. Tu na Pomorzu Zachodnim wraz z Samorządem widzimy to bardzo wyraźnie — powiedział Artur Martyniuk, prezes Polregio.

Pociągi z hybrydowym napędem zakupione przez Województwo Zachodniopomorskie to nowość na polskich torach. Na razie kursują tylko na trasie Szczecin – Kołobrzeg, ale będą obsługiwać również inne połączenia (m.in. do Szczecinka), gdzie część linii jest niezelektryfikowana. Podwójny napęd to duże ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, a przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Bardzo ważne są również korzyści dla środowiska. Hybrydy kursują tam, gdzie dotychczas wysyłano spalinówki.

Po ubiegłorocznym zakupie dwóch pociągów hybrydowych Zarząd Województwa zdecydował o zamówieniu jeszcze pięciu takich pojazdów. Koszty? 100 mln zł netto. Dostawy zaplanowano etapami. „Morski” to trzecia hybryda dla Pomorza Zachodniego. Czwarta również już jest gotowa i wkrótce zostanie włączona do eksploatacji.

Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Producentem dwunapędowych zespołów trakcyjnych 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) jest nowosądecki Newag. Hybrydowy napęd tworzy silnik trakcyjny (1600 kW) zasilany z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatora prądu. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).