Zachodniopomorskie chce sprzedać 6 pociągów

Zachodniopomorskie chce sprzedać 6 pociągów

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego ogłosił przetarg na sprzedaż trzech zmodernizowanych składów EN57AL, dwóch SA139 „Link” oraz jednego składu SA109.

Przedmiotem aukcji są trzy sztuki używanych trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o oznaczeniu kolejowym EN57AL-1515, EN57AL-1570, EN57AL-1557 oraz dwa spalinowe zespoły trakcyjne typu 223M serii SA139 i jedna sztuka spalinowego autobusu szynowego typu 212M nr serii SA109.

Sprzedający ustala sprzedaż pojazdów z podziałem na dwie części. Zadanie 1 obejmuje pojazdy EN57AL-1515, EN57AL-1570, EN57AL-1557 a zadanie 2pojazdy SA139-001, SA139-002, SA109-001. Urząd dopuszcza się możliwość złożenia ofert częściowych.

Cena wywoływacza w zadaniu 1 wynosi 17 520 000 zł netto, co daje kwotę 5 840 000 zł netto za każdy skład.
Cena wywoławcza w zadaniu 2 wynosi 18 700 000 zł netto w tym po 8 105 000 zł netto za SA139 oraz 2 490 000 zł netto za SA109.

Ofertę należy dostarczyć nie później do dnia 31 sierpnia 2021 r., do godziny 10:30.

Składy EN57AL wyprodukowane w latach 1973-1983, województwo zakupiło i zmodernizowało w latach 2012-2014. Część jednostek została już sprzedanych,. W połowie lipca 2021 składy EN57AL-1083 oraz EN57AL-1148 kupiło Polregio.

Modernizacja pojazdów objęła swoim zakresem układ napędowy, zestawy kołowe, łożyska osiowe, układ hamulcowy i instalację pneumatyczną, przekładnie zębate, wózki w zakresie usprężynowania I stopnia i prowadzenia zestawów  kołowych – umożliwiające osiągnięcie prędkości do 120 km/h i przyspieszenia do 0,8 m/s2 przy zapewnieniu podróżnym dobrych warunków podróżowania. Z punktu widzenia podróżnych niezbędnym było dokonanie kompleksowej wymiany nadwozia pojazdu nowej aranżacji wnętrz, wymiany drzwi wejściowych, okien, toalet, siedzeń kończąc na klimatyzacji i systemach informacji pasażerskiej i WiFi.

Spalinowe zespoły trakcyjny SA139 w Zachodniopomorskiem pojawiły się w ramach umowy podpisanej z Pesą Bydgoszcz na początku lipca 2012 r.  Premiera pierwszego składu miała miejsce 6 grudnia 2012 r., drugi pojazd trafił na Pomorze Zachodnie w sierpniu 2013 r.

Jeden pojazd typu SA109 z został zakupiony przez województwo z przeznaczeniem do obsługi linii 402 w relacji Szczecin Główny – Kołobrzeg. Stosowną umowę podpisano w dniu 5.12.2002 r. Pojazd SA109-001 został odebrany od producenta 30 stycznia 2004 był pierwszym autobusem szynowym który pojawił się w Województwie Zachodniopomorskim.

Pomorze Zachodnie postawiło na nowoczesny i ekologiczny transport kolejowy. Jako pierwszy region w Polsce kupił hybrydy.  W 16 lipca 2020 r.  podpisano umowa na zakupu dwóch pojazdów. Natomiast w połowie czerwca 2021 r. podjęto decyzję o zakupie jeszcze pięciu składów hybrydowych.