WKD podsumowała 2021 r.

WKD podsumowała 2021 r.

W 2021 r. z pociągów Warszawskiej Kolei Dojazdowej skorzystało  4 852 436 pasażerów, co jest rezultatem o 5,13% wyższym w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedzającego, w którym pociągi uruchamiane przez spółkę przewiozły 4 615 738 pasażerów – najmniej od chwili rozpoczęcia samodzielnej działalności gospodarczej.

Monitorowana na bieżąco od początku 2021 roku sytuacja w przewozach pasażerskich na linii kolejowej WKD, wykazywała utrzymującą się tendencję systematycznego wzrostu – po zakończeniu blisko półrocznego okresu znaczącego obniżenia poziomu kolejowych przewozów pasażerskich z uwagi na obostrzenia związane z epidemią koronawirusa, w tym ograniczenia w przemieszczaniu się ludności z wykorzystaniem środków publicznego transportu zbiorowego. Okres ten rozpoczął się na przełomie października oraz listopada 2020 roku i trwał do początku maja 2021 roku. Począwszy od czerwca obserwowany był wyraźny trend wzrostowy w zakresie liczby przewożonych pasażerów, który w IV kwartale wpłynął na przekroczenie poziomu osiągniętego w roku poprzedzającym.

W miesiącu czerwcu 2021 roku po raz pierwszy od września 2020 roku przekroczona została bariera 400 tys. – osiągając poziom 407 685 osób. W miesiącach wakacyjnych, tj. w lipcu i sierpniu poziom ten został utrzymany, natomiast w pierwszym z powakacyjnych miesięcy – we wrześniu, w ciągu którego po przywróceniu nauki stacjonarnej w szkołach, do pociągów WKD powróciło grono stałych podróżnych, osiągnięto najwyższe wyniki przewozowe od stanu sprzed ogłoszenia stanu epidemii COVID-19 (od lutego 2020 roku) – ponad  530 tys. pasażerów.

W miesiącach październiku i listopadzie 2021 roku z przejazdów na linii WKD skorzystało równie dużo pasażerów, znacząco powyżej 500 tys. – odpowiednio 564 tys. i 528 tys., co stanowiło wzrost o 47,13% i 109,96% w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. Ostatni miesiąc 2021 roku, grudzień, charakteryzował się niższym wynikiem w stosunku do poprzedzających go miesięcy w IV kwartale z uwagi na wprowadzone w II połowie ograniczenia w nauce stacjonarnej dla szkół i uczelni.

Pomimo tego poziom przewiezionych pasażerów nie powrócił do stanu sprzed pandemii, w ramach którego pociągami WKD podróżowało miesięcznie nawet ponad 800 tys. pasażerów.

WKD w ciągu 2021 roku oferowała standardową organizację przewozów, bez jakichkolwiek ograniczeń, tj. uruchomienie w dni powszednie 192 połączeń w ramach obowiązującego rocznego rozkładu jazdy pociągów.

Do stabilnej oferty przewozowej dołączyła wysoka punktualność i niezawodność kursowania pociągów WKD, która pozostając na poziomie oscylującym w pobliżu 99,5% w statystykach publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego plasuje spółkę na pierwszym miejscu wśród krajowych przewoźników pasażerskich.

Warszawska Kolej Dojazdowa do istotnych aspektów przeciwdziałających utrwalaniu się niekorzystnych tendencji w dynamice zmian liczby przewożonych pasażerów, zalicza wprowadzone w ciągu 2021 roku nowe oferty oraz podjęte inicjatywy w ramach świadczonych usług.

– Oferta przewozowa WKD to nie tylko stabilny i cykliczny rozkład jazdy, ale także nowe, atrakcyjne oferty przewozowe i systematycznie rozbudowywane kanały sprzedaży usług – informuje spółka.

WKD wspólnie z lokalnymi samorządami wypracowuje również nowe propozycje i rozwiązania dedykowane poszczególnym grupom podróżnych. Od kwietnia 2021 roku wprowadzona została nowa oferta przewozowa: „BILET MIEJSKI dla mieszkańców Gminy Grodzisk Mazowiecki”, zaś w grudniu w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami dających możliwość zwrócenia uwagi na konieczność integracji osób z niepełnosprawnościami oraz uwrażliwienia na problemy i potrzeby osób wymagających wsparcia po raz pierwszy została wprowadzona specjalna oferta dedykowana tej grupie podróżnych: „Dzień Osób z Niepełnosprawnościami w WKD”. Ponadto od maja do końca roku przeprowadzona została kampania pn. „Twoja bezpieczna Wukadka” zwracająca uwagę na bezpieczne i rozważne korzystanie z usług transportu kolejowego oraz wszelkiej infrastruktury znajdującej się w jego otoczeniu.

– Od początku stanu zagrożenia epidemicznego podejmujemy wszelkie niezbędne decyzje i działania mające na względzie przede wszystkim ochronę zdrowia i życia podróżnych, jak również własnych pracowników. W sytuacjach, w których jest to niezbędne, kierunkowe decyzje mogą ulegać stosownym korektom, w sposób operatywny do występujących okoliczności. Dzięki wysokiej świadomości, odpowiedzialności i profesjonalizmowi personelu możliwe było dotychczas uniknięcie negatywnych skutków związanych ze stanem epidemii. Szczególne znaczenie w tym zakresie miały również podjęte te działania, które nie tylko uchroniły spółkę przed jeszcze większym spadkiem popytu na oferowane usługi przewozowe, ale umożliwiły również odwrócenie tendencji ku systematycznym wzrostom – tłumaczy Warszawska Kolej Dojazdowa.

Wyniki przewozowe osiągnięte w ciągu 2021 roku w porównaniu do 2020 roku