Wiosna w Parowozowni Skierniewice

Wiosna w Parowozowni Skierniewice

Od początku 2021 r. Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei realizuje w Parowozowni Skierniewice projekt pt. Polak-Węgier dwa bratanki – i do kolei, i do szabli i do szklanki. Upamiętnienie transportu węgierskiej pomocy wojskowej z sierpnia 1920 r.  Został on wsparty kwotą w wysokości 30 000 zł, którą PSMK otrzymało z Fundacji BGK w ramach programu grantowego Moja Mała Ojczyzna IV. Inicjatorami i koordynatorami całości są mieszkańcy grodu na Łupią Andrzej Paszke i Ariel Ciechański.

Podstawowym celem projektu jest upamiętnienie kluczowego transportu pomocy wojskowej dla walczącej z Armią Czerwoną Armii Polskiej, który 12 sierpnia 1920 r. dotarł z Budapesztu do Skierniewic. Wolontariusze ze skierniewickiej Parowozowni uznali oni, że najlepszą formą uczczenia wydarzenia poprzedzającego Bitwę Warszawską będzie właśnie remont autentycznego epokowego pojazdu i urządzenie w nim mobilnej sali wystawowej. W ten sposób wzrosną niewątpliwie możliwości wystawiennicze Parowozowni Skierniewice i zwiększy atrakcyjność już istniejącej ekspozycji

Już w ubiegłym roku, realizując inny projekt, członkowie PSMK rozpoczęli remont idealnego do wspomnianej powyżej roli pojazdu –  wagonu pochodzenia węgierskiego zbudowanego w 1910 r. w fabryce Janosa Weitzera zlokalizowanej w Aradzie. W ubiegłym roku wagon został oczyszczony ze starej farby i zabezpieczony antykorozyjnie. W bieżącym roku wagon przeszedł już większość prac ślusarskich i rozpoczął się etap prac stolarskich. Wkrótce na swoje miejsce zaczną trafiać podłoga i ściany pojazdu. Ponadto prace obejmować będą m.in. przywrócenie elementów epokowego wyposażenia wagonu.

W pracach było planowane szersze zaangażowanie wolontariuszy mieszkających w Skierniewicach i okolicy – niestety narzucone ograniczenia pandemiczne powodują, że w działania przy wagonie angażowana jest mniejsza liczba osób. Na szczęście póki co prace są na etapie umożliwiającym wykorzystanie wyspecjalizowanych wykonawców.

Projekt przewiduje też opracowanie i wykonanie mobilnej wystawy (plansz) dotyczącej pomocy węgierskiej. Niestety poszukiwania materiałów archiwalnych dość mocno krzyżuje obecna pandemia, stąd póki co wykorzystywana jest już istniejąca literatura.

Drugim istotnym frontem prac w Parowozowni Skierniewice jest poprawa stanu infrastruktury torowej. Na ten cel Stowarzyszenie pozyskało dotację w kwocie 20 000 zł przyznaną przez Prezydenta Miasta Skierniewice. Za tę kwotę odzyskają świetność dwa tory przed halą wachlarzową. Dzięki temu nie tylko się poprawi bezpieczeństwo eksponowania taboru kolejowego, ale także estetyka terenu, gdyż mieszanina ziemi z resztkami podkładów drewnianych zostanie zastąpiona tłuczniem kwarcytowym. W kwietniu prowadzone były prace przygotowawcze oraz rozpoczął się z udziałem wolontariuszy demontaż szyn. Cześć prac zostanie wykonana specjalistycznym sprzętem, a społecznicy do pracy przy torach powrócą prawdopodobnie w drugiej połowie maja, kiedy to się rozpocznie się układanie podkładów, a następnie montaż szyn, tak by zasadnicze prace były znacząco zaawansowane na początek sezonu turystycznego, który członkowie PSMK mają nadzieję zacząć w pierwszą sobotę czerwca.

Końca dobiegają też prace przy lokomotywie spalinowej Ls60-143 z 1967 r. Jej uroczysta premiera po zakończeniu prac przypadnie prawdopodobnie w sezonie letnim.

Najważniejszym aspektem działalności społeczników z PSMK jest jednak poprawa stanu budynków kompleksu Parowozowni. Obecnie zarządzający Parowozownią Skierniewice z niepokojem oczekują na rozstrzygnięcie czterech konkursów dotacyjnych, w których zostało złożone łącznie siedem wniosków o dofinansowanie prac budowlanych.

Po unormowaniu się sytuacji epidemicznej członkowie PSMK zapraszają do pomocy przy realizacji opisywanych projektów. Działania Stowarzyszenia w skierniewickiej Parowozowni można też wesprzeć 1% podatku – wystarczy wpisać do PIT-a nr KRS 0000216091.