Wiceprezydent Poznania prosi PLK o działania ws. wyeliminowania awarii na stacji Poznań Gł.

Wiceprezydent Poznania prosi PLK o działania ws. wyeliminowania awarii na stacji Poznań Gł.

Mariusz Wiśniewski pierwszy zastępca prezydenta Poznania skierował pismo do zarządu  PKP PLK, do wiadomości Ministra Adamczyka oraz prezesa PKP S.A., w którym wyraża głębokie zaniepokojenie z powodu częstotliwości występowania poważnych awarii systemu sterowania ruchem pociągów na stacji Poznań Główny.

Wiceprezydent Wiśniewski prosi o  szczegółowe wyjaśnienie przyczyn występowania tych sytuacji, ze szczególnym uwzględnieniem incydentu z dnia 30 lipca 2021 r.

– Jest to ważne z punktu widzenia mieszkańców Poznania, Wielkopolski oraz osób przyjezdnych z kraju i zagranicy – zaznacza.

Jak czytamy piśmie Mariusza Wiśniewskiego wyraża on głębokie zaniepokojenie z powodu częstotliwości występowania poważnych awarii systemu sterowania ruchem pociągów na stacji Poznań Gł. jak również ich skali powodującej całkowity paraliż komunikacyjny największego z punktu widzenia ilości pasażerów węzła kolejowego w Polsce.

– Mając powyższe na uwadze zwracam się z prośbą o szczegółowe wyjaśnienie przyczyn występowania tych sytuacji ze szczególnym uwzględnieniem incydentu z dnia 30 lipca 2021 r. – pisze w  liście Mariusz Wiśniewski wiceprezydent Poznania. – W piśmie z dnia 27 grudnia 2019 roku w którym przedstawiliście Państwa okoliczności awarii z dnia 28 listopada 2019 roku zawarto informacje o wdrożeniu szeregu działań we współpracy z producentem urządzeń SRK Thales Polska, w związku z powyższym będę zobowiązany za przedstawienie następujących informacji – czytamy dalej.

Przedstawiciel miasta prosi o przedstawienie następujących informacji:

  • jak ówczesne ustalenia wpływają na obecne wydarzenie i z jakich powodów wciąż dochodzi do podobnych skutkach awarii urządzeń SRK
  • jak producent zamierzał zapobiec kolejnym awarią i dlaczego mimo zapewnień z państwa strony nadal powoduje się tak rozległe skutkach wydarzeń A jak ostatnie z 30 lipca
  • jakie były diagnozy zespołów powołanych do badania przyczyn awarii systemu SRK w przeszłości i czy następujący po nich wnioski zostały wdrożone w życie

W ocenie Wiśniewski, w przypadku występowania tak poważne w skutkach awarii systemu sterowania, z uwagi na brak możliwości prowadzenia ruchu kolejowego przy stacji Poznań Główny bardzo mocno obciążona zostaje komunikacja miejska, co gorsza pasażerowie mają problem nie tylko z dotacją do miejsc docelowych w odpowiednim czasie ale również przeważnie nie znają terminu naprawy uszkodzonego systemu.

– Odnoszę także wrażenie że mimo przekazywania przez PKP PLK informacji o zaistniałym zdarzeniu do lokalnych centrów zarządzania kryzysowego najwyraźniej strona kolejowa nie ma opracowanego jednego wzorca postępowania co powoduje chaos informacyjny i przekłada się na zwiększenie skali utrudnień – pisze Wiśniewski.

Jak zauważa wiceprezydent Poznania, podczas awarii z roku 2019 pociągi kończyły bieg na stacjach położonych w okolicy Poznania i były następnie wyprawiane w kierunku przeciwnym co skutkowało poważnymi konsekwencjami dla komunikacji miejskiej jednak dawało pasażerom szansę dotarcia do celu podróży. Tymczasem 30 lipca połączeń całkowicie odwołanych pociągi oczekiwały na możliwość dotarcia do centrum węzła w promieniu do 100 km od Poznania co kończyło się opóźnieniami przekraczającymi 8 godzin wobec tak niejednolitej strategii działania awaryjne zorganizowania odpowiednich wzmocnień transportu zbiorowego na terenie miasta jest wysoce utrudnione bądź też wprost niemożliwe.

– W związku z powyższym stanowczo proszę o ponowne sprawdzenie powodów przedmiotowych awarii systemu sterowania na dworcu głównym PKP Poznań pilne podjęcie działań mających na celu poprawienie sytuacji i skuteczne wyeliminowanie takich zdarzeń w przyszłości – podsumowuje Mariusz Wiśniewski pierwszy zastępca prezydenta Poznania.

Przypomnijmy, w piątek 30 lipca 2021 r. około godz. 16:00 stwierdzono usterkę komputera sterującego urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Dopiero ok. godz. 18:45 udało się naprawić system i wznowiono ruch pociągów.