Węgry: pojazdy FLIRT wyposażone w ETCS weszły do eksploatacji

Węgry: pojazdy FLIRT wyposażone w ETCS weszły do eksploatacji

Alstom osiągnął ważny kamień milowy w projekcie modernizacji floty pociągów elektrycznych typu Flirt firmy MÁV-START. Pierwsze 36 jednostek wyposażonych w system sterowania pociągiem ETCS poziomu 2 firmy Alstom weszło do eksploatacji.

Pierwsze 36 z 59 jednostek otrzymało zezwolenie na dopuszczenie do obrotu i wróciło do ruchu pasażerskiego, wyposażone w sprzęt sterowania ruchem pociągów Atlas ETCS poziomu 2 L2 firmy Alstom, który spełnia surowe wymagania europejskie. Zakończenie całego projektu planowane jest na wrzesień 2023 r., po przejściu procedury certyfikacyjnej obejmującej szeroko zakrojone testy i weryfikacje. Alstom otrzymał ten projekt w drodze zamówienia publicznego.

W historii węgierskiego transportu kolejowego jest to pierwszy przypadek doposażenia pociągów elektrycznych w system sterowania ruchem ETCS. Wyniki potwierdzają, że projekt ten skutecznie poprawia bezpieczeństwo i efektywność ruchu. Co więcej, był dla nas szczególnie ważny, jako zaangażowanej w rozwój kolei węgierskich, zainstalować sprzęt we flocie elektrycznej MÁV START Flirt na Węgrzech, dzięki pracy w naszym zakładzie w Szolno – mówi Gáspár Balázs, dyrektor generalny Alstom Transport Hungary.

Podstawowym celem Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) jest monitorowanie ruchu pociągów i zwiększanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w różnych sytuacjach eksploatacyjnych. System w sposób ciągły oblicza profile prędkości ostrzegawczej, eksploatacyjnej i hamowania awaryjnego, a także monitoruje dozwoloną prędkość zarówno dla pociągu, jak i dla toru. W trybie pełnego nadzoru praktycznie niemożliwe jest, aby maszynista omyłkowo zignorował czerwony sygnał ostrzegawczy. Udoskonalony ETCS poziomu 2 zapewnia ciągłe monitorowanie za pośrednictwem GSM-R (kolejowa wersja GSM).

Ostatecznie system ETCS poziomu 2 poprawia efektywność ruchu, umożliwiając zmodernizowanym pociągom poruszanie się z większą prędkością na liniach, na których pozwalają na to warunki toru, takich jak linia Budapeszt-Székesfehérvár, zwiększając w ten sposób prędkość maksymalnie do 160 km/h w porównaniu z poprzednia prędkość 120 km/h.

Pierwszy kamień milowy tego złożonego projektu nastąpił trzy lata temu, w styczniu 2020 r., kiedy Alstom uzyskał licencję na przebudowę elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt. Po produkcji prototypów przeprowadzono testy: specyfikacje wymagały, aby pociągi przejechały bezawaryjnie 250 000 km. Alstom został upoważniony przez Zarząd Kolei do przeprowadzenia homologacyjnych badań wytrzymałościowych na 5 prototypach. Równolegle z tym procesem rozpoczęto montaż wstępny, a następnie montaż końcowy w styczniu 2022 r. Homologacja typu pojazdu, która wymagała od niezależnej jednostki certyfikującej sprawdzenia, czy projekt, produkcja i montaż pojazdu spełnia wszystkie Normy europejskie i krajowe, została przyznana przez Krajowy Zarząd Kolei w grudniu 2022 roku.